انارمگ
۰

قابلیت پرتره در دوربین آیفون چیست و چگونه از قابلیت های آن استفاده کنیم؟

قابلیت پرتره در دوربین آیفون

قابلیت پرتره در دوربین آیفون ،این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که عکس‌های حرفه ای با پس زمینه ای مبهم و تاریک بگیرید که حرفه ای به نظر برسند. هر نوع آیفونی از زمان عرضه آیفون ۷ پلاس به بازار این قابلیت را دارند، اما استفاده از آن را باید خودتان در دوربین موبایل انتخاب کنید. اگر دوست دارید با این قابلیت بیشتر آشنا شوید، توصیه می‌کنیم که با این آموزش انارمگ همراه باشید.

در این مطلب سعی می‌کنیم برای افرادی که تجربه زیادی در عکاسی با آیفون ندارند، یک آموزش کامل و جامع در این زمینه ارائه دهیم. نحوه استفاده از پرتره در عکس‌ها و نحوه ویرایش عکس‌های با قابلیت پرتره در دوربین آیفون را در این زمینه به صورت کامل توضیح داده‌ایم.

قابلیت پرتره در دوربین آیفون چیست؟

حالت پرتره در آیفون یک اثر عمق میدان ایجاد می‌کند که به واسطه آن، شما می‌توانید پس زمینه عکس را تار کنید به این صورت که تمرکز اصلی بر روی سوژه اصلی باقی بماند. این قابلیت در عکاسی به بوکه نیز معروف است. نتیجه عکاسی با استفاده از این قابلیت، یک عکس با ظاهری حرفه ای می‌شود که به شما کمک می‌کند از سوژه‌های مختلف مثل حیوان خانگی، شی، انسان و … تصویربرداری کنید.

برای تصویر برداری با کمک قابلیت پرتره شما نیاز به یک دوربین DSLR با لنز خاص دارید! در واقع همین موضوع است که باعث می‌شود، عکاسی با این قابلیت در دوربین آیفون یک قابلیت بسیار حرفه ای و ویژه در نظر گرفته شود.

دانلود برنامه ادیت حرفه ای عکس و فیلم Pics Art برای ایفون – کلیک کنید

حالت پرتره در آیفون چگونه کار می‌کند؟

احتمالا برای شما هم سوال است که قابلیت پرتره در دوربین آیفون به چه صورت کار می‌کند؟ در این زمینه بیان شده‌است که گوشی‌های شرکت اپل با کمک الگوریتم‌های نرم افزاری، اثر عمق میدان را در تصویر شما ایجاد می‌کنند. این موضوع در مقایسه با دوربین‌های حرفه ای DSLR که به طور طبیعی همان اثر را از طریق دیافراگرام لنز ایجاد می‌کند، خیلی قابل مقایسه نیست، اما به اندازه کافی مطلوب و مورد رضایت است.

باتوجه به این که این اثر از طریق الگوریتم‌های نرم افزاری در گوشی آیفون ایجاد می‌شود، شما می‌توانید با کشیدن نوار لغزنده که در قسمت پایین صفحه وجود دارد، شدت این عمق را کم یا زیاد کنید. البته باید این نکته منفی را هم در نظر بگیرید که همیشه این قابلیت به صورت کامل عمل نمی‌کند و نتیجه مطلوبی ندارد، بلکه در بعضی اوقات به دلایل مختلف ممکن است در عملکرد آن، مشکلات مختلفی ایجاد شود. مدنظر بگیرید که در قابیلت پرتره در دوربین آیفون ممکن است حتی سوژه اصلی عکس را هم کمی تار نشان دهد.

البته با تمامی این اوصاف، قابلیت پرتره دوربین آیفون به اندازه کافی دقیق بوده و می‌توانید برای تشخیص چهره افرد به خوبی عمل کرده و عکس‌های خارق العاده ای ایجاد کند.

قابلیت پرتره دوربین آیفون در حالت عکس‌های Live کار نمی‌کند!

همانطور که خودتان هم می‌دانید، عکس‌های Live، عکس‌هایی هستند که می‌توانید چند ثانیه قبل و بعد از عکس شما را ثبت کنند تا در کتابخانه چند رسانه ای‌های شما، زندگی را ثبت کنند. متاسفانه قابلیت ذخیره لایو عکس‌های پرتره در دوربین آیفون وجود ندارد، اما امید می‌رود که در آینده نه چندان دور شاهد این دسته از تغییرات باشیم!

قابلیت پرتره در دوربین آیفون برای چه مدل‌هایی وجود دارد؟

همه آیفون‌ها دارای قابلیت پرتره نیستند و حتی تمامی مدل‌هایی که این قابلیت را پشتیبانی می‌کنند، شباهت زیادی با یکدیگر ندارند! در اینجی لیستی از انواع آیفون را داریم که در آن، حالت پرتره وجود دارد و می‌توانید با استفاده از آن‌ها، عکس‌های خارق العاده خلق کنید:

  • آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲ پرو، آیفون ۱۲ پرو مکس
  • آیفون SE (نسل دوم)
  • آیفون ۱۱، آیفون ۱۱ پرو، آیفون ۱۱ پرو مکس
  • آیفون X، آیفون XS، آیفون XR، آیفون XS Max
  • آیفون ۸ پلاس
  • آیفون ۷ پلاس

در این زمینه به خاطر داشته باشید که در آیفون ۸ پلاس و آیفون ۷ پلاس، فقط در دوربین پشتی می‌توانید از قابلیت پرتره در دوربین آیفون استفاده کنید در حالی که از زمان آیفون X به بعد این قابلیت در دوربین‌های جلویی هم وجود دارد! البته این تمام ماجرا نیست و این دو گوشی، قابلیت تغییر روشنایی و میزان عمق پرتره را نیز ندارند و این قابلیت‌ها بعدها در نسل‌های بعدی این گوشی موبایل اضافه شده‌است.

هر گوشی آیفون می‌تواند از حالت پرتره با لنزهای عریض استاندارد (با بزرگنمایی ۱ برابر) یا لنز تله فوتو (بزرگنمایی دو برابر)، استفاده کند. اگر آیفون شما از این لنزها بهره گرفته‌است، احتمالا شما قادر به استفاده از قابلیت پرتره در دوربین آیفون با لنز فوق العاده عریض (بزرگنمایی ۰.۵ برابر) نخواهید بود!

دانلود برنامه Facetune برای آیفون – کلیک کنید

یک نکته مهم در مورد قابلیت پرتره در دوربین آیفون XR و آیفون SE2

اگر قصد خرید این دو مدل گوشی را دارید، بهتر است بدانید که قابلیت پرتره در این دو دوربین تنها برای چهره به کار می‌رود و نمی‌توانید با کمک دوربین آن‌ها از حیوانات یا اشیا عکس برداری کنید!

چگونه از قابلیت پرتره در دوربین موبایل خود استفاده کنیم؟

گرفتن عکس حالت پرتره در آیفون، کار بسیار آسانی بوده و اصلا پیچیده نیست! شما می‌توانید با باز کردن دوربین و انتخاب قسمت پرتره در میان قسمت‌های موجود در پایین صفحه، عکس‌های زیبا، هنری و خارق العاده بگیرید. در عکس زیر می‌توانید این قسمت را به صورت تصویری مشاهده کنید:

آموزش قابلیت پرتره در دوربین آیفون

اگر این گزینه را در میان گزینه‌های پیشنهادی موبایل هوشمند خود مشاهده نمی‌کنید، باید مطمئن شوید که آیفون شما این قابلیت را پشتیبانی می‌کند و از لنز فوق العاده عریض در آن استفاده نمی‌شود! پس از انتخاب قابلیت پرتره در دوربین آیفون و گرفتن عکس، شما باید چند ثانیه کوتاه منتظر تجزیه و تحلیل آیفون بمانید تا عکس شما آماده شود!

معمولا اگر عکس شما نتواند تجزیه و تحلیل صحیحی داشته باشد، یکی از پیغام‌های زیر به شما نمایش داده می‌شود:

  • Move further away
  • Place subject within 8 feet.
  • More light required. Flash may help.

در واقع شما می‌توانید با رعایت این اخطارها، مشکل تجزیه و تحلیل دوربین آیفون در این حالت را رفع کرده و از یک عکاسی جذاب لذت ببرید.

هنگامی که قابلیت پرتره در دوربین آیفون فعال شود، به صورت اتومات می‌توانید متوجه شوید که یک گزینه در دوربین تصویر از حالت شاتر دارد به رنگ زرد در می‌آید. شما می‌توانید معیار فعال بودن یا نبودن این قابلیت را این قسمت زرد رنگ قرار دهید. در ادامه می‌توانید به صورت تصویری بهتر درک کنید که منظور ما دقیقا کدام قسمت است:

بررسی قابلیت پرتره در دوربین آیفون

در عکاسی با قابلیت پرتره این موضوع را به یاد بسپارید که سوژه شما نباید زیاد دور یا نزدیک به تصویر باشد.

تغییر میزان عمق پرتره در دوربین آیفون

تمامی موبایل‌های آیفون دارای این قابلیت به غیر از آیفون ۷ پلاس و ۸ پلاس دارای قابلیت تغییر عمق پرتره هستند. شما می‌توانید در این زمینه با چرخاندن یک گردانه الکتریکی، عمق پرتره را خودتان مشخص کنید تا در حالت ایده آل، یک تصویر زیبا و جذاب داشته باشید.

شما می‌توانید جلوه نورپردازی یا افکت عکس پرتره را خودتان انتخاب کنین

شما می‌توانید از جلوه‌های روشنایی بیشتری برای بهبود عکس‌های خود به صورت دلخواه استفاده کنید. این قابلیت که توسط اپل ارائه شده‌است، می‌توانید برای گوشی‌هایی که قابلیت پرتره در دوربین آیفون را دارند، کاملا مناسب باشد.این جلوه‌ها می‌توانند با الگوریتم‌های نرم افزاری، افکت‌های گوناگونی را بر روی سوژه ایجاد کنند.

برای انتخاب یکی از این جلوه‌ها و امتحان کردن آن، کافی است که بر روی نماد مکعب در پایین صفحه دوربین، کلیک کنید:

  • قابلیت Natural Light: هیچ اثر روشنایی اضافی به تصویر اضافه نمی‌شود!
  • قابلیت Studio Light: در این قابلیت، تصویر به صورتی است که در آتلیه عکاسی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد!
  • قابلیت Contour Light: روشنایی واضح تر، نورهای برجسته و کم نوری در این قابلیت ایجاد می‌شود!
  • قابلیت Stage Light: در این قابلیت از یک نور افکن تقلید می‌شود و پس زمینه تصویر شما به تاریکی فرومی‌رود.
  • قابلیت Stage Light Mono: همان قابلیت بالایی است با این تفاوت که نور صحنه به صورت سیاه و سفید است!
  • قابلیت High Key Light Mode: یک زمینه سفید با موضوع سیاه و سفید ایجاد می‌شود.

تنظیمات قابلیت پرتره در دوربین آیفون

یک نکته مهم که باید بدانید!

کاربران گوشی آیفون XR تنها می‌توانند با دوربین جلوی این گوشی موبایل از قابلیت‌های Stage Light، Stage Light Mono و High Key Light Mode استفاده کنند. پس از اضافه کردن افکت نوری، می‌توانید با کلیک بر روی نماد شش ضلعی در گوشه بالا سمت راست یک ضربه بزنید تا شدت این افکت تغییر کند.

شدت کمتر باعث می‌شود که تصاویر شما ظریف تر جلوه کنند و در شدت بیشتر عکس‌ها با جلوه بیشتری به نمایش دربیایند! در نهایت می‌توانید پس از گرفتن با کمک قابلیت پرتره در دوربین آیفون، آن را ویرایش کنید یا افکت‌های نوری به آن اضافه کنید.

تنظیمات عکس پرتره پس از ثبت در دوربین آیفون به چه صورت است؟

یکی از بهترین ویژگی‌های قابلیت پرتره در دوربین آیفون ،این است که شما می‌توانید حتی پس از گرفتن تصاویر هم در این زمینه به صورت ویژه آن‌ها را ویرایش کنید. فقط قبل از گرفتن عکس‌های خود باید حتما مطمئنا شوید که عکس‌های خود در قابلیت پرتره در دوربین آیفون ثبت کرده‌اید.

حالا که با این ویژگی آشنا شده‌اید، نوبت آن است که تجربیا تخود در این زمینه را با ما و دیگر افراد به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه‌ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت‌ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید، تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید، تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *