انارمگ
۰

آموزش چند ترفند سخت افزاری و نرم افزاری برای بهبود عملکرد گیمر های مک

بازی های مک

یکی از قدیمی‌ترین و بارزترین کاستی‌های اپل انجام بازی در مک است. اگر به تازگی در مک خود بازی انجام داده باشید به وضوح این مطلب را درک می‌کنید. حتی انجام یک بازی ساده مثل Terraria در مک خیلی سخت و کند پیش می‌رود. برای مثال در بازی خیلی به سختی می‌توان در نقشه حرکت کرد.

اما  چرا بازی در مک اینقدر بد انجام می‌شود؟ و چرا باید اینطور باشد؟ و آیا اپل در فکر تغییر آن است؟

چرا بازی در مک انقد بد و دشوار انجام می‌شود؟

می‌توان گفت چون مک یک سیستم قوی و پیشرفته با قابلیت‌های بالا و تخصصی است برای افراد عادی و کارهای معمولی کمی گیج گننده است. این سیستم بیشتر توسط متخصصان و افراد حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویراستاران ویدئو، طراحان گرافیک، عکاسان و افراد متخصصی از این قبیل تمایل به خرید و استفاده‌ی مک دارند. پس چرا مک‌ها که در انجام کارهای دشوار ماهر هستند، در انجام ساده‌ترین بازی‌ها انقدر با آنها کشمکش و درگیری داریم؟

هر کسی که با سخت افزار آشنایی دارد این مساله را می‌داند که ( قبل از  M1) مک‌ها با سخت‌افزاری قدیمی‌تر و کندتر روانه‌ی بازار می‌شدند. که شامل پردازنده‌ها، رم و گرافیک می‌شد.

اینکه Mac سریع و نرم کارمی‌کند بخاطر بهینه‌سازی آنهاست ( خصوصا در مقایسه با سیستم‌های ویندوز ). اپل برای هر رایانه‌ای که ساخته و بفروش رسانده، سخت افزار و سیستم عامل مربوط به آن را نیز ارائه می‌دهد. همچنین بیشتر برنامه‌هایی که در Mac استفاده می‌شود خود اپل تولید می‌کند.

نحوه‌ی انجام بهتر بازی‌های رایانه‌ای در مک

نحوه‌ی انجام بهتر بازی‌های رایانه‌ای در مک

برای همین هر برنامه‌ای که در مک اجرا می‌شود با سیستم آن هماهنگ است. در Mac با برنامه‌ها مانند یک فرایند جداگانه برخورد نمی‌شود و فرمت بصورت سیستم عامل است. توسعه‌دهندگان Mac نیز تمایلشان بر این است تا این روند ادامه پیدا کند و همه‌ی برنامه‌ها از جمله برنامه‌های شخص ثالث نرم و روان اجرا شوند.

با این حال برنامه‌های بازی این مسیر را دنبال نمی‌کنند. این برنامه‌ها به سختی با سیستمی که در حال اجرای آنهاست بهینه می‌شوند. در عوض جهت تامین بیشترین قدرت برای اجرا، به سیستم اجرا شونده متکی هستند.

علاوه بر این‌ها بازی‌ها شدیدا گرافیکی هستند و می‌دانید که مک‌ها تا قبل از M1 کارت گرافیک جداگانه نداشتند. بطور خلاصه شما یک دستگاه کم مصرف دارید که برنامه‌ی گرافیکی که بهینه نشده را بدون کارت گرافیک اجرا می‌کند.

خرید گیفت کارت ارزان آیتیونز اپل – کلیک کنید

مک‌های اپل قابل ارتقا نیستند

یکی دیگر از دلایل مشکلات بازی در مک برای گیمر های مک این است که قریب به اتفاق مک‌ها قابل ارتقا نیستند. آن‌چیزی که خریداری می‌کنید همان چیزی‌ست که تا زمانی که آنرا نفروشید، خواهید داشت. اما  این برای بازی مناسب نیست. گیمرها باید بتوانند سیستم‌‌های خود را بروز کنند. کنسول‌های بازی نیز به طور منظم با ماشین‌های قدرتمندتری جایگزین می‌شوند. گیمرهای حرفه‌ای دائما اجزای جدیدتر و بروزتری را به رایانه‌ای شخصی خود اضافه می‌کنند. توسعه‌دهندگان بازی‌ها نیز همیشه در تلاشند تا محدودیت‌ها را با بازی‌هایشان کنار بزنند.

این بدان معناست که اگر مک شما در ۶ ماه اول عمرش بتواند همه‌ی بازی‌ها را پیروز شود اما بعد از آن شروع به عقب ماندن می‌کند و هرگز هم بهتر نخواهد شد. تنها راه برای بدست آوردن یک عملکرد بهتر، خرید یک سیستم جدید است و نیازی نیست بگوییم که اکثرا نمی‌توانیم هر ساله سیستم Mac جدید خریداری کنیم.

مک‌ها مجموعه‌ی بازی محدودتری دارند

سر انجام اینکه مک ها به اندازه‌ی ویندوز بازی برای ارائه ندارند. دلیل آن این است که ویندوز بعنوان سیستم عامل استاندارد برای بازی‌ها در نظر گرفته می‌شود. ( به همان دلیل که IOS بعنوان سیستم عامل استاندارد گوشی‌های هوشمند شناخته می‌شود ). از این رو توسعه‌دهنگان همیشه یک نسخه‌ی ویندوز از بازی خود می‌سازند و کم پیش می‌آید که نسخه‌ی Mac آن را تولید کنند.

زمانی رسید که این رویه تغییر کرد و توسعه‌دهندگان بازی‌ها بیشتر از قبل نسخه‌های مک را ‌ارائه دادند. اما به یک باره اپل به تراشه‌ی M1 رو آورد که تغییرات آن کاملا با Mac سازگاری دارد. به دنبال آن مجموعه‌ی بازی‌های مک محدودتر از قبل شده‌اند.

گیمرهای حرفه‌ای و علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای از مک دوری می‌کنند زیرا آنطور که باید نمی‌توانند از بازی در آن لذت ببرند.

نحوه‌ی انجام بهتر بازی‌های رایانه‌ای در مک

نحوه‌ی انجام بهتر بازی‌های رایانه‌ای در مک

۶ روش برای بهبود بازی در مک 

اگر به بازی های رایانه‌ای علاقه و عادت دارید و برای کار تخصصی به مک نیاز ندارید، فقط کامپیوتر تحت ویندوز خریداری کنید. آنرا راه‌اندازی کرده و تا جایی که بخواهید لوازم جانبی به آن اضافه کنید.

اما اگر از آن دسته از افراد هستید که در اکوسیستم اپل گیر افتاده‌اید و علاوه بر آن به بازی رایانه‌ای علاقه دارید،  در ادامه‌ی این مطلب در انارمگ چند راهکار برایتان آورده‌ایم:

۱-مک مناسب و درست را خریداری کنید

اولین قدم برای انجام بازی خریداری مک مناسب با مشخصاب مناسب است. اگر از قبل مک دارید به مورد بعدی مراجعه کنید. اما اگر تاکنون مک نداشته‌اید برای خرید این نکات را در نظر بگیرید:

  • از خرید مک‌های مجهز به تراشه‌ی M1 خودداری کنید.
  • تا جایی که امکان دارد RAM بگیرید.
  • از خرید مک‌های کم مصرف خودداری کنید. (MacBook ، MacBook Air، Mac mini )

با توجه به این موارد iMac، MacBook Pros و مدل‌های قدرتمندتر از اینها مناسب شماست. این مک‌ها به خودی خود قدرت کافی برای انجام بازی‌ها را دارند.

خرید گیفت کارت ارزان پلی استیشن – کلیک کنید

۲-تنظیمات Boot Camp را برای مک خود انجام دهید

مورد دومی که می‌توانید انجام دهید راه‌اندازی Boot Camp در مک است. Boot Camp یک قابلیت در مک‌های غیر M1 است که به شما اجازه می‌دهد Windows را روی Mac خود نصب کنید، در عین حالی که MacOS را نیز نصب دارید. وقتی مک خود را روشن می‌کنید می‌توانید انتخاب کنید که با MacOS اجرا شود یا Windows.

دلیل استفاده از Boot Camp این است که بیشتر بازی‌های رایانه‌ای برای Windows طراحی شده‌اند. این بدین معناست که بیشتر بازی‌ها برای مک بهینه نشده‌اند.

نحوه‌ی انجام بهتر بازی‌های رایانه‌ای در مک

نحوه‌ی انجام بهتر بازی‌های رایانه‌ای در مک

۳-اگر نمی‌‌خواهید Boot Camp را راه‌اندازی کنید از WINE استفاده کنید

یگ گزینه‌ی جایگزین برای Boot Camp، برنامه‌ی WINE است. WINE برنامه‌ای است که بعنوان یک لایه‌ی سازگارکننده استفاده می‌شود. کار این برنامه به این صورت است که به برنامه‌های تحت ویندوز اجازه می‌دهد تا روی دستگاه‌های Linux و مک‌های غیر M1 اجرا شوند. با این کار می‌توانید بازی‌های منحصر به فرد ویندوز را روی مک نصب و بازی کنید.

قبل از امتحان این روش این را بدانید که نصب و استفاده از بعضی روش‌ها به تخصص فنی نیاز دارد و به احتمال زیاد یک کاربر متوسط رایانه اطلاعات کافی برای انجام این کار را ندارد. زیرا متاسفانه این برنامه برای هر بازی یا برنامه‌ای کاربرد ندارد.

علاوه بر این بهینه‌سازی Boot Camp را انجام نمی‌‌دهد. بنابراین اگرچه ممکن است استفاده از آن ساده‌تر باشد ( در صورت تمایل به بازی نیازی به راه‌اندازی مجدد در ویندوز نیست ) اما یک راه حل ایده‌ال نیست. در هر صورت اگر چنانچه فکر می‌کنید Boot Camp مناسب شما نیست WINE می‌تواند یک جایگزین خوب باشد.

۴-برای افزایش عملکرد از eGPU استفاده کنید.

eGPU یک خانه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی خارجی است. eGPU یک دستگاه خارجی است که می‌توانید مانند USB به مک متصل کنید. سپس می‌توانید کارت‌های گرافیک را در محفظه‌ی eGPU نصب کرده و برنامه‌ها را تنظیم کنید تا به جای GPU داخلی مک روی GPU خارجی اجرا شوند.

اگر به یاد داشته باشید در مطالب بالا گفتیم که مک‌ها به عملکردهای ضعیف معروف هستند. دلیل‌اش این است که آنها فاقد GPU اختصاصی هستند. تنها مک‌های مبتنی بر تراشه‌ی M1 دارای GPU اختصاصی هستند اما به دلایلی M1  که در پایان این مطلب می‌آوریم، نیز راه‌حل ایده الی نیست.

با اتصال Egpu به Mac خود امکان افزایش عملکرد گرافیکی گسترده را می‌دهید. برای Macهایی که حتی ابتدایی‌ترین بازی‌های رایانه‌ای را نمی‌توانند اجرا کنند، این روش سیستم را به یک سطح عملکرد نرمال برای بازی می‌رساند.

با این حال هنوز قدرت یک سیستم ویندوز را نخواهید داشت و همه‌ی بازی‌ها نیز با Egpu قابل اجرا نیست اما یک راه حل مناسب برای علاقه‌مندان به بازی می‌تواند باشد.

نحوه‌ی انجام بهتر بازی‌های رایانه‌ای در مک

نحوه‌ی انجام بهتر بازی‌های رایانه‌ای در مک

۵-از سرویس cloud gaming استفاده کنید

سرویس cloud gaming یک سرویس کاملا جدید در میدان بازی‌هاست و در میان کسانی که با این سرویس آشنایی دارند از محبوبیت زیادی برخوردار است. cloud gaming یک سرویس پخش جریانی و انلاین برای بازی‌های ویدئویی است. دیگر لازم نیست بازی‌هایی را که می‌خواهید دانلود و نصب کنید. در عوض یک سرور از راه دور بازی را برای شما اجرا می‌کند و تنها چیزی که لازم است اتصال شما به اینترنت است.

به عبارت دیگر بازی با سرویس cloud gaming به این معناست که دیگر نیازی به یک سیستم قدرتمند ندارید. البته در مواردی مانند انتخاب بازی ممکن است محدود شوید. اما برای بیشتر گیمرها از معمولی تا حرفه‌ای تا جایی که بخواهند بازی وجود دارد.

چندین سرویس cloud gaming برای مک در دسترس است. از جمله Nvidia GeForce Now و Vortex. کافیست مورد مناسب خود را پیدا کرده و روی آن تب کنید.

نحوه‌ی انجام بهتر بازی‌های رایانه‌ای در مک

نحوه‌ی انجام بهتر بازی‌های رایانه‌ای در مک

۶- اتصال کنترلر Xbox یا PS4 به مک

آخرین مورد در لیست نکات ما برای گیمر های مک این است که یک کنترلر ایکس باکس یا پلی استیشن را به آن متصل کنید. اپل پشتیبانی از این کنترلرها را اضافه کرده است و به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به اتصال دهنده‌ی کلید شخص ثالث، به یک کنترلر بازی با کیفیت بالا دسترسی داشته باشید.

استفاده از یک کنترلر نه تنها برای یک گیمر معمولی راحت‌تر است، بلکه به شما این امکانرا می‌دهد که بدون اتکا به صفحه کلید مک بازی کنید.

این تمام نکاتی بود که برای انجام بازی در مک می‌توانید از آن استفاده کنید. باز هم بازی در مک به خوبی ویندوز نیست اما با این راهکارها می‌توانید آنرا انجام دهید.

نحوه‌ی انجام بهتر بازی‌های رایانه‌ای در مک

نحوه‌ی انجام بهتر بازی‌های رایانه‌ای در مک

برای انجام بازی مک‌های M1 عملکرد بهتری دارند یا INTEL؟

می‌توان گفت M1 یک عملکرد باورنکردنی برای مک‌ها بوجود آورده است. سرعت آنها به طرز چشم ‌گیری سریع‌تر است و دارای یک پردازنده‌ی گرافیکی ۸ هسته‌ای اختصاصی هستند، به این معنی که بازی‌ها در M1 باید بسیار خوب اجرا شوند.

اما در حقیقت مک‌های M1 نیز برای بازی مناسب نیستند. زیرا منبع بزرگی از ناسازگاری به حساب می‌آیند. برنامه‌ها و همچنین بازی‌های سازگاری با M1ندارند. اپل برای پر کردن فاصله بین اینتل و ARM کارها و تلاش بسیاری کرد ( مانند برنامه‌ای Rosseta 2 ).

این وضعیت دائمی نیست و حدودا دوسال طول خواهد کشید تا این انتقال به پایان برسد و همه چیز برای M1 باز نویسی شود.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه‌ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت‌ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید، تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید، تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *