مک بوک های اپل گران قیمت تر از اکثر لپ تاپ ها هستند , پس برای یک خرید خوب باید اطلاعات کافی در مورد این از محصولات اپل داشته باشید . ما در این مطلب مک هایی که ارزش خرید بالاتری دارند را و مدل هایی که نباید بخرید را به شما معرفی می کنیم

سری مک بوک های اپل در حال ورود به عصری جدید هستند . در سال ۲۰۲۰ این کمپانی اعلام کرد که استفاده از چیپ های اینتل را در ساخت این مک بوک ها متوقف خواهد کرد . این چیپ ها از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۲۰ در ساخت محصولات به کار رفته اند . اپل پس از این خبر اولین مک را با چیپ طراحی شده خودش به نام M1 , معرفی کرد . درست همانند گوشی های آیفون اپل , این چیپ ها بر پایه طراحی ARM کار می کنند و به اپل قابلیت کنترل هر چه بیشتر بر روی سخت افزار ها و نرم افزار ها را می دهند . این تغییر لپ تاپ ها را قدرتمند تر و از لحاظ بازده , قوی تر می کنند . این بدین معنی است که عملکرد و عمر باتری این محصولات پیشرفت قابل توجهی داشته است . همچنین , این تغییر ویژگی و قابلیت های جدید دیگری مثل اجرای اپلیکیشن های آیپد و آیفون را نیز به ارمغان می آورد .

اما انتخاب یک مک بوک در این روز ها کمی سخت تر شده است . اپل هنوز در حال فروش مدل های بهره گرفته از چیپ های اینتل است و پروسه جایگزینی کامل این چیپ ها حدود دو سال زمان می برد . اگر شما در حال حاضر مک بوک با چیپ اینتل دارید , نگران نباشید چون تا سال های آینده نیز از محصول شما پشتیبانی خواهد شد .

اگر شما به دنبال ارتقا و یا حتی خرید مک بوک برای اولین بار هستید , ما در این مطلب به شما کمک می کنیم تا بهترین مک را متناسب با نیاز های تان بشناسید و برای خرید آن اقدام کنید .

 

مک بوک ایر اپل ( سری M1 , 2020)

بهترین مدل از لحاظ کلی

مک بوک ایر با چیپ M1 تقریبا به اندازه رده بالا ترین مک بوک اینتلی , قدرت مند است و در بررسی های ما در بخش های مختلف گاهی امتیازی برابر و یا حتی بیشتر از مدل های اینتلی , کسب کرد . این موضوع مخصوصا زمانی که شما از برنامه های که به صورت بومی برای پردازنده جدید مثل وب بروزر سافاری استفاده می کنید , کاملا به وضوح دیده می شود .

البته شما هنوز می توانید اپ هایی را که برای چیپ های x86 اینتل طراحی شده اند و احتمالا در اکثر PC هایی که شما تا به حال داشته اید استفاده شده اند , دانلود و نصب کنید . ما در بررسی های مان اجرای بازی ها از استیم را بسیار عالی دیدیم . ویرایش عکس ها و ویدئو ها در برنامه های Adobe Lightroom  و Premiere Pro بدون هیچ مشکلی بود و استفاده از گوگل کروم و برنامه Slack که یک چت روم برای شرکت ها است بسیار روان بود . دلیل این پشتیبانی خوب از این برنامه ها این است که اپل یک ابزار انتقال به نام Rosetta 2 دارد که به صورت خودکار درخواست می کند که همراه با برنامه ها دانلود شود . ایا اپ مکمل دلیلی است که اجازه می دهد اپ ها با چیپ های M1 به خوبی و حتی بعضی مواقع بهتر از چیپ های اینتل , کار کنند . البته باید بگوییم که یک سری اشکالات کوچک در اجرای بعضی برنامه ها وجود دارد ولی تا به حال ما هیچ مسئله و مشکل اساسی را نیافته ایم . سازندگان هم از قبل شروع به معرفی نسخه های بتا این برنامه ها کرده اند تا تهایت بهره را از سری M1 ببرند.

خرید و قیمت روز مک بوک پرو اپل – کلیک کنید

مک بوک ایر بیش از یک روز کاری عمر باتری دارد . پس از این که بدون توقف از ساعت ۹ صبح تا ۷ شب از آن استفاده کردم و  با برنامه های مثل سافاری و Slack  کار کردم , هنوز ۲۲ درصد شارژ باقی مانده داشت . در حالی که مجبور شدم مدل اینتلی را در همین شرایط ساعت ۴ بعد از ظهر به شارژ بزنم . همچنین مدل های سری M1 روشن شدن بسیار سریعی دارند و هر گاه به کی بورد یا ترک پد ضربه بزنید و یا صفحه نمایش را باز کنید , درست مثل این است که از آیفون و آیپد استفاده می کنید و می توانید شروع به استفاده کنید . این یک تفاوت مهم نسبت به مدل های قبلی است که چندین ثانیه طول می کشید تا دوباره روشن شوند . در مک بوک ایر فن خنک کننده وجود ندارد , در نتیجه این محصول با وجود انجام و اجرا سنگین ترین برنامه ها  باز هم بسیار کم صدا خواهد بود . در این مئا یک پخش کننده حرارت به کار رفته است تا گرما را پراکنده کند . این مدل هیچ وقت داغ نمی شود .

این مدل با ۲۵۶ گیگا بایت فضای ذخیره سازی عرضه می شود ولی شما می توانید یک مدل دیگر با یک هسته گرافیکی بیشتر و ۵۱۲ گیگابایت فضای داخلی را بخرید . اگر شما به فضای ذخیره سازی بیشتر نیازی ندارید , قدرت گرافیک بیشتر ارزش تفاوت قیمت بین دو مدل را ندارد . به جای آن ۲۰۰ دلار بیشتر هزینه کنید تا ۱۶ گیگابایت RAM بیشتر داشته باشید که به شما اجازه اجرای تعداد بیشتری اپ به صورت همزمان و بدون کند شدن عملکرد را می دهد . تنها نقطه ضعف این مک بوک از نظر ما این است که دوربین وبکم ۷۲۰p چندان عالی به نظر نمی رسد .

مک بوک ایر سری M1 در محدوده قیمت ۹۹۹ دلار تا ۱۱۹۹ دلار به فروش می رسد .

مک بوک پرو اپل ( سری M1 , 2020)

قدرت بیشتر

مک بوک پرو سری M1 جدید به شکل چشم گیری از مک بوک ایر سریع تر نیست . اما در این مدل یک فن وجود دارد که به پردازنده اجاه می دهد کمی گرم تر شود و بیشتر کار کند .  در نتیجه در بلند مدت این مدل قدرت بیشتری را برای کاربر فراهم می سازد . ما هنوز این مدل را تست نکرده ایم اما اگر از برنامه های سنگین مثل ویرایشگر ویدئو و یا نرم افزار های کد نویسی استفاده می کنید , مک بوک پرو سری M1 انتخاب مناسب تری برای شماست . این مدل از اکثر لپ تاپ های ویندوزی هم سریع تر است .

از دیگر مزیت های این مدل می توان به عمر باتری بیشتر , میکروفون ها و بلندگو های ارتقا یافته , صفحه نمایش ۱۳ اینچی روشن تر و یک تاچ بار ( اگر برای شما مزیت محسوب می شود ) , اشاره کرد . این مدل کمی از از مک بوک ایر سنگین تر است . این مدل حدودا ۱.۳۶۰ کیلوگرم وزن دارد ولی مدل ایر ۱.۲۷۰ کیلو گرم وزن دارد . اما اندازه هر دو با هم برابر است و مدل پرو نیز بسیار باریک است.

خرید و قیمت روز مک بوک ایر M1 – کلیک کنید

درست مثل نک بوک ایر سری M1 , شما اپ های موبایل را بر روی مدل پرو نیز می توانید اجرا کنید . یک اپ را در اپ استور مک جستجو کنید , شما یک زبانه جدید برای برنامه های آیفون و آیپد خواهید دید . تمام برنامه های موبایلی در دسترس نیستند و سازندگان باید به تدریج آن ها را اضافه کنند . آن اپ هایی هم که در دسترس هستند شاید کمی عجیب به نظر برسند چون که آن ها به وضوح برای شطوح لمسی گوشی ها ساخته شده اند . با این حال , به زودی این برنامه ها برای اجرا در مک بوک نیز سازگار خواهند شد و شما قادر خواهید بود از همان جایی که برنامه را ترک کرده اید , در مک آن را ادامه دهید و یا بالعکس .

اپل همچنان مک بوک پرو با پردازنده نسل ده اینتل را به فروش می رساند اما مدل سری M1 با اختلاف عملکرد بهتری از مدل قبلی دارد . تنها مزیت نسخه اینتلی , عرضه این محصول با چهار پورت USB _ C است که با در نظر گرفتن اختلاف قیمت زیاد , خیلی منطقی به نظر نمی رسد که مدل اینتلی را بخرید . در عوض مدل سری M1 با ۱۶ گیگا بایت RAM  را به همراه یک آداپتور چند درگاهه بخرید تا بتوانید ارتباط بیشتری داشته باشید . شما می توانید یک سال و یا بیشتر نیز صبر کنید زیرا اپل چاره ای تخواهد داشت و یک مدل پرو قوی تر به جای مدل چهار پورت عرضه خواهد کرد .

مک بوک پرو سری M1 در محدوده قیمت ۱۲۹۹ دلار تا ۱۴۹۹ دلار به فروش می رسد .

مک بوک پرو ۱۶ اینچی ( ۲۰۱۹ )

مناسب برای علاقه مندان به صفحه نمایش بزرگ

در جال حاضر تنها افرادی که باید مدل پرو ۱۶ اینچی را بخرند , کاربرانی هستند که به یک مک قدرت مند از لحاظ گرافیکی نیاز دارند . دیگر ویژگی های ارائه شده در این مدل بهترین بلندگو های ممکن در یک لپ تاپ ,  میکروفون های درون ساخت در سطح پاد کست , چهار پورت USB – C و صفجه نمایش ۱۶ اینچی با کیفیت , هستند .

پردازنده نسل نهم Core i7 اینتل که قابل ارتقا به Core i9 نیز هست به هیچ وجه یک پردازنده ضعیف نیست . فقط این را بدانید که مدل پرو که از چیپ M1 استفاده می کند در زمینه های مختلفی از این مدل ۱۶ اینچی عملکرد بهتری دارد . اما کارت گرافیک AMD استفاده شده در این مدل به شما قدرت و شتاب لازم حین بازی کردن و یا ویرایش ویدئو را می دهد . با این وجود هنگام اجرای برنامه های خیلی سنگین این مدل صدای زیادی تولید می کند و باتری به سرعت خالی می شود و به اندازه مدل پرو ۱۳ اینچی عمر باتری ندارد . مدل پایه با ۵۱۲ گیا بایت حافظه داخلی عرضه می شود . ویرایشگران ویدئو هنگامی که بفهمند این مدل تا ۶۴ گیگا بایت Ram دارد , بسیار خشنود خواهند شد .

بزرگ ترین نکات منفی در مورد این لپ تاپ اندازه , قیمت و وزن هستند . اگر شما به دنبال این هستید که لپ تاپ خود را با کمترین زحمت به هر جایی که می خواهید ببرید , این مدل مناسب شما نیست . اما اگر به قدرت مند ترین مک بوک نیاز دارید , در خرید این مدل شک نکنید .

اپل از این مدل اینتلی در سالیان آینده پشتیبانی کامل خواهد کرد و شما برای مشکلات نرم افزاری احتمالی نباید نگران باشید . ولی پیشنهاد ما به شما این است که اگر به دنبال خرید یک مدل فوق قدرت مند هستید , تا اواسز سال ۲۰۲۱ صبر کنید . به احتمال بسیار زیاد اپل مدل ۱۶ اینچی با پردازنده M1 را عرضه خواهد کرد که از لحاظ عملکرد بسیار پیشرفته خواهد بود . تا آن زمان بیشتر سازندگان نیز احتمالا اپ هایشان را برای طراحی ARM سازگار کرده اند .

مک بوک پرو ۱۶ اینچی در محدوده قیمت ۲۱۴۹ دلار تا ۲۳۹۹ دلار به فروش می رسد .

مشکلات و تناقضات

یک سری مشکلات و بی قاعدگی ها در لپ تاپ های اپل وجود دارد که شاید بهتر باشد قبل از خرید آن ها را بدانید .

تاچ بار

هنگامی که اپل برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ تاچ بار را معرفی کرد , سر و صدای زیادی را به عنوان نسل بعدی ورودی داده توسط کاربر ایجاد کرد و در یک نوار بالای کی بورد به کار رفت . متاسفانه این قابلیت خیلی بدرد بخور نبود . این قابلیت توجه سازندگان نرم افزار کمی را به خود جلب کرد و عملکرد های خلاقانه ای برای تاچ بار طراحی نشد . تنها چیز خوبی که وجود دارد Touch ID  است که به شما اجازه دسترسی به داده ها و اطلاعات حساس از طریق اثر انگشت را می دهد . البته Touch ID در مک بوک ایر نیز وجود دارد ولی تاچ بار به کار گرفته نشده است .

پد لمسی حساس به کف دست

پد های لمسی اپل جزو بهترین هادر صنعت کامپیوتر هستند . اما در جدید ترین لپ تاپ های اپل این ابزار های ورود داده در ابعاد بسیار بزرگی ساخته شده اند و در پایین صفحه کلید و درست در جایی که هنگام تایپ کف دستتان را قرار می دهید , چپانده شده اند . در حالی که باید یک نرم افزار هوشمند نپذیرفتن دستور از کف دست در این پد ها تعبیه شده باشد , این پد های لمسی نسبت به لمس های نا خواسته کف دسته حساس هستند و در سرعت تایپ کردن شما تاثیر گذار هستند .

 مشکل پورت ها

مشکل با پورت ها یکی از شایع ترین مسائل است . همه لپ تاپ های فعلی از یک نوع پورت پشتیبانی می کنند و آن پورت USB – C  است . این پورت یک نوع جدید تر است که ممکن است با بعضی از دستگاه های دیگر شما سازگار نباشد . شما باید تعدادی تبدیل و آداپتور بخرید . به عنوان مثال اگر بخواهید مک خود را به پروژکتور وصل کنید باید یک آداپتور Vava تهیه کنید . همچنین برای متصل کردن درایو های یو اس بی و یا کارت های SD نیاز به تبدیل دارید.

خرید گیفت کارت ارزان اپل – کلیک کنید

 

مک بوک هایی که نباید بخرید

مک های قدیمی تر با صفحه کلید پروانه ای ( ۲۰۱۵ – ۲۰۱۹ )

صفحه کلید های سوییچ پروانه ای نسل اول تا سوم اپل که حالا بسیار منفور هستند , به صورت کامل از خط تولید مک های جدید حذف شده اند . کسانی که از این صفحه کلید ها استفاده می کردند به مشکلات زیادی بر می خوردند و این حذف شدن خبر خوشی برای آن ها است . اگر شما یک مدل قدیمی تر مک را بخرید باید صفحه کلید را عوض کنید و محافظ های گرد و غبار از مدل های اواخر ۲۰۱۸ و اوایل ۲۰۱۹ را به مک خود اضافه کنید . اپل یک دستور العمل دقیق در مورد چگونگی تمیز کردن صفحه کلید های قدیمی را ارائه کرده است و این اولین مکانیزم دفاعی در برابر کلید های خراب شده است . با این وجود که شما این مدل ها را با قیمت پایین تری می توانید بخرید , ما اکیدا به شما پیشنهاد می کنیم که مدل های جدید تر با صفحه کلید مدل جادویی را بخرید .

مدل های قدیمی مک بوک ایر با لبه نقره ای

این لپ تاپ باریک هنگامی که در سال ۲۰۰۸ عرضه شد بسیار پیشگام بود . اما متاسفانه مدل ایر تا سال ۲۰۱۸ چندان تغییری نکرد . این مدل یک صفحه نمایش غیر رتینا و قدیمی دارد و چیپ های اینتل به کار رفته در آن ها بسیار ضعیف هستند . شاید این مدل دانگل های مورد نیاز برای مدل های جدید تر را نخواهد ولی قطعا لپ تاپ های جدید تر بسیار سریع تر و قدرت مند تر هستند . اجازه ندهید قیمت پایین این مدل ها شما را وسوسه کند . لپ تاپ های بهتری هستند که شما می توانید با این قیمت بخرید . برای تشخیص این مدل ها کافی است ه لبههای آن ها دقت کنید . مدل های قدیمی تر یک حاشیه نقره ای دور نمایشگر دارند اما مدل های جدید این حاشیه یک شیشه مشکی است. 

مک بوک پرو ۱۵ اینچی

طراحی زمان بر این مدل بسیار زیبا و عالی به نظر می رسد تا این که قیمت این محصول به چشمتان می خورد . ۲۱۲۰ دلار قیمت این مدل است . این مدل لپ تاپ بدی نیست اما مشکلاتی که شما احتمال دست و پنجه نرم کردن با آن ها را دارید کمی بیشتر از مشکلاتی هستند که یک لپ تاپ ۲۰۰۰ دلاری باید داشته باشد . این مدل ۱۵ اینچی ارزش این مقدار هزینه پرداختی را ندارد . راه تشخیص این مدل فقط اندازه گرفتن صفحه نمایش لپ تاپ است . حتما مواظب این موضوع باشید زیرا فروشگاه های زیادی این مدل را به جای مدل ۱۶ اینچی به فروش می رسانند .

مک بوک پرو اینتلی و مک بوک ایر اینتلی محصول سال ۲۰۲۰

این محصول ها کاملا توسط مدل های سری M1 که در اواخر سال ۲۰۲۰ عرضه شدند , چه از لحاظ عملکرد و چه از لحاظ عمر باتری تحت الشعاع قرار گرفتند . این مدل ها فقط زمانی ارزش خرید دارند که شما بتوانید آن ها را با قیمتی زیر ۹۰۰ دلار بخرید . با هر قیمتی در محدوده ۱۰۰۰ دلار بهتر است که مدل های پایه سری M1  را بخرید زیرا واقعا تفاوت بین این دو سری کاملا چشم گیر است .

آیا الان زمان خوبی برای خرید است ؟

برای اکثر افراد بله . مک های سری M1 , لپ تاپ هایی فوق العاده برای همه هستند . کسانی که قدرت زیاد تری نیاز دارند نیز می توانند تا اواسط سال ۲۰۲۱ صبر کنند تا اپل از پردازنده M1 در مدل های پرو بالا رده تر استفاده کند . البته با توجه به نوسان قیمت دلار در کشور ما احتمال بالا رفتن دوباره قیمت ها بسیار محتمل است . پس اگر بودجه شما برای خرید مک کافی است , الان بهترین زمان برای خرید است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *