انارمگ
۰

آیا اپل واچ میتواند جایگزین خوبی برای آیفون باشد؟

باورش سخت که دو ماه از معرفی اپل واچ جدید گذشته و معرفی آیفون ۱۲ فاصله گرفته‌ایم. آخرین هفته‌ها و روزهای سال ۲۰۲۰ را می‌گذرانیم و نسل جدید تمام محصولات اپل معرفی شده‌اند.

بیشتر این بروزرسانی‌ها سخت افزاری و به ساختار محصولات اپل باز می‌گردد. کامپیوترهای اپل تا انتهای امسال به یک چیپست جدید مهاجرت می‌کنند، اپل واچ SE نخستین ساعت هوشمند اقتصادی اپل است و آیپد ایر جدید اکنون به رقیب قدرتمندی برای آیپد پرو تبدیل شده است.

اما امسال هنوز یک چیز بدون تغییر مانده است: اپل واچ جدید برای استفاده به یک آیفون متکی است. شاید کمتر از گذشته، اما هنوز هم اگر شخصی بخواهد از اپل واچ استفاده کند باید صاحب یک آیفون باشد. ما در اینجا این موضوع را می‌شکافیم و بررسی خواهیم کرد که آیا شما می‌توانید بدون یک آیفون از اپل واچ استفاده کنید، یا آنکه داشتن یک اپل واچ بدون آیفون همچنان مثل یک رویاست؟

آیا می‌توانید اپل واچ را جایگزین آیفون کنید؟

خیلی کوتاه بخواهیم بگوییم: خیر، شما نمی‌توانید اپل واچ‌تان را جایگزین آیفون‌تان کنید. دلیلش هم این است که شما برای راه اندازی و مدیریت ساعت هوشمندی که به مچ دست می‌بندید، به یک آیفون نیاز خواهید داشت. وقتی می‌خواهید نوتیفیکیشن‌های ایمیل‌های دریافتی را روی اپل واچ مشاهده کنید، ابتدا باید از طریق آیفون تنظیمات آن را انجام دهید. وقتی اپل واچ به یک بروزرسانی نیاز دارد، آن از طریق آیفون نصب می‌شود. سفارشی‌سازی واچ فیس، تغییر تنظیمات، دانلود آسان اپلیکیشن‌ها، همه و همه به آیفون نیاز دارند.

اپل واچ جایگزین آیفون می‌شود؟

بنابراین در حال حاضر اپل واچ آمیخته با آیفون اپل است. شما نمی‌توانید این ساعت را با آیپد یا مک خود راه اندازی کنید و البته امکان انجام آن با اندروید یا یک کامپیوتر ویندوزی هم وجود ندارد. تا اطلاع ثانوی اپل واچ یک وسیله جانبی برای آیفون است و نمی‌تواند جایگزینی برای آن باشد.

چگونه تاحدودی از اپل واچ بدون آیفون استفاده کنیم؟

اما چقدر به جایگزین شدن اپل واچ با آیفون نزدیک شده‌ایم؟ در نسل‌های جدید تقریباً این کار امکان پذیر شده است. در درجه اول شما به آیفونی نیاز دارید که به آخرین نسخه iOS مجهز باشد. البته اپل واچ شما هم باید از اتصال سلولی (Cellular) پشتیبانی کند. خرید این نسخه شاید باعث شود پول بیشتری از جیب شما برود. ما همچنین توصیه می‌کنیم یک جفت ایرپاد هم تهیه کنید؛ چون گزینه‌های صوتی اپل واچ بدون ایرپاد محدود است. به طور مثال شما نمی‌توانید بدون داشتن هدفون‌های بی‌سیم با ساعت خود به موسیقی یا پادکست‌ها گوش کنید.

وقتی هر دو دیوایس را تهیه کردید، حالا باید از آیفون خود برای راه اندازی اپل واچ استفاده کنید. این پروسه چیزی حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

خرید و قیمت روز اپل واچ سری ۶ – کلیک کنید

بعد از راه اندازی، شما می‌توانید کارهای اساسی که با آیفون انجام می‌دهید را با اپل واچ هم انجام دهید. برقراری تماس، ارسال پیام متنی، گوش کردن موسیقی، ناوبری و یافتن آدرس روی نقشه، بررسی بازخورد رستوران‌های در Yelp، جستجو در گوگل، خواندن مقالات در وب و انجام هر کار ابتدایی دیگری با ساعت هوشمند شما ممکن است. و البته اگر یک نسخه سلولار اپل واچ را تهیه کرده باشید، این کار بدون حضور آیفون شما ممکن است. بنابراین می‌توانید وقتی به تخت خواب می‌روید آیفون‌تان را روی میز بگذارید و قبل از خواب کارهایتان را با اپل واچ انجام دهید.
جایگزینی اپل واچ به عنوان ایفون

چرا اپل واچ به یک آیفون نیاز دارد؟

داشتن یک اپل واچ مستقل از آیفون وسوسه انگیز است. برای بسیاری از ما یک آیپد و یک اپل واچ می‌تواند برطرف کننده تمام نیازهایمان باشد. با معرفی اپل واچ سری ۶ و واچ او اس ۷ هم به نظر نمی‌رسد شرکت کوپرتینویی اپل از محدودیت‌ها کاسته است. در زیر چند دلیل برای نیاز داشتن اپل واچ به یک آیفون برای فعالیت خواهیم آورد.

– محدودیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری

قطعاً این نکته را می‌دانید که اپل واچ نسبت به آیفون محدودیت‌های زیادتری در فناوری دارد. این اغلب به خاطر اندازه اپل واچ است. به راحتی نمی‌توان انرژی مورد نیاز پردازنده را با یک باتری کوچک تأمین کرد. و وقتی هم قدرت کافی به پردازنده نرسد، عملکرد آن در پردازش نرم افزارها به طرز قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. تمام این محدودیت‌های فیزیکی جلوی اپل را برای ارائه یک ساعت هوشمند اپل می‌گیرد. اپل هم نمی‌خواهد امکانات اپل واچ را به قیمت مستقل شدن آن از دست بدهد و تلاش می‌کند به مرور زمان این محدودیت‌ها را از سر راه بردارد. بنابراین اپل واچ شما هنوز قدرت کافی را ندارد تا بتواند جایگزین آیفون شما شود.

– از دست رفتن محبوبیت آیفون‌ها

اپل اگر بخواهد یک اپل واچ مستقل طراحی کند، هزینه زیادی را متحمل خواهد شد. شاید یک ساعت هوشمند مستقل با برند اپل برای کاربران اندروید جذاب به نظر برسد، اما عرضه آن به قیمت از دست رفتن محبوبیت و کاهش فروش آیفون‌ها تمام می‌شود. بی‌شک اپل به این موضوع فکر کرده و متوجه این موضوع است که عرضه چنین محصولی مستقیماً روی فروش میلیونی گوشی‌هایش تأثیر بگذارد.

– مصرف باتری

آخرین مورد این است که اپل واچ با ظاهر فعلی خود نمی‌تواند از یک باتری قدرتمند میزبانی کند. مطمئناً اگر شما یک نسخه وای-فای آن را تهیه کنید، می‌توانید بدون شارژ مجدد یک روز کامل را از ساعت خود استفاده کنید. اما این در صورتی به دست می‌آید که دائماً از ساعت هوشمند خود استفاده نکنید و آن به جای شبکه سلولی، به یک شبکه Wi-Fi متصل باشد.

قطعاً کاربرانی که از نسخه سلولار اپل واچ استفاده کرده باشند، متوجه این قضیه شده‌اند که باتری ساعت آن‌ها چقدر زود تخلیه شده است. شما معمولاً سر ظهر باید اپل واچ خود را به شارژ بزنید و روز را با ۳۰ درصد شارژ اپل واچ به انتها برسانید.

اگر اپل واچ می‌خواهد جایگزین آیفون شود، این بزرگ‌ترین نقصی است که صد راهش می‌شود. اپل می‌توانست ساعت هوشمندش را با یک شبکه کم مصرف‌تر مانند ۳G همراه کند، اما در عصر اینترنت چنین کاری عقلانی نیست.

اپل سرانجام ساعت اپل واچ را از آیفون مستقل می‌کند؟

با توجه به این نکاتی که اشاره کردیم، شاید اپل هیچوقت اپل واچ را از آیفون مستقل نکند. یا حداقل مدت زیادی طول بکشد. اما به اعتقاد ما، جدایی اپل واچ از آیفون زودتر از آن چیزی که فکرش را کنید اتفاق می‌افتد.

اپل در رویداد Time Flies خود Family Setup را رونمایی کرد. این قابلیتی است که به کاربران اپل واچ اجازه می‌دهد از چند اپل واچ با یک آیفون استفاده کنند. این در حالیست که هر ساعت می‌تواند پیغام‌های منحصر به خودش را دریافت کند، خریدهای مستقلی با Apple Pay انجام دهد و مواردی از این دست را در اختیار داشته باشد. هرچند همه این‌ها وقتی ممکن می‌شود که به یک آیفون وصل باشد، اما این نیاز به حداقل رسیده است و این خودش جای امیدواری دارد.

اپل واچ جایگزین آیفون می‌شود؟

اپل واچ جایگزین آیفون می‌شود؟

از کریگ فدریگی (Creig Federighi)، نایب رئیس ارشد بخش نرم افزار اپل هم اوایل امسال در یک مصاحبه از امکان راه اندازی Apple Watch به جای آیفون با یک آیپد سوال شده بود. وی در پاسخ به این پرسش گفته بود که اپل از چنین درخواستی آگاه است، اما تعداد تقاضاهای زیادی برای آن وجود ندارد. این یعنی اپل مخالف تغییر نیست، اما فکر نمی‌کند اکنون زمان مناسبی برای آن باشد.

کاربران آیفون زمانی را به یاد می‌آورند که ناچار بودند برای راه اندازی یک آیفون جدید از iTunes استفاده کنند. این اجبار تا iOS 5 ادامه داشت. بنابراین اپل در اعمال این گونه محدودیت‌ها سابقه دارد.

اپل واچ برای مستقل شدن به چه چیزی نیاز دارد؟

– چیپست سریع‌تر و پایدارتر

اولین موردی که برای مستقل شدن اپل واچ جدید واجب به نظر می‌رسد، استفاده از یک چیپست سریع‌تر و پایدارتر است. در حال حاضر هم چیپست اپل واچ کار خودش را خوب انجام می‌دهد، اما نسبت به آیفون‌ها قابل مقایسه نیست. اگر بازدهی تراشه‌ها به مرور زمان بیشتر شود، واضح است که اپل واچ هم می‌تواند توان مورد نیاز خودش را تأمین کند و از آیفون مستقل شود.

– تغییر در باتری اپل واچ

صحبت از نیروی بیشتر شد. دومین موردی که نیاز است، یک باتری بهبود پیدا کرده خواهد بود. همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، باتری نسخه‌های سلولار اپل واچ چنگی به دل نمی‌زند. اگر قرار است واقعاً این دستگاه جایگزین آیفون شود، باتری آن نیازمند بهبود گسترده‌ای است.

برای این تغییر اپل نیاز دارد مدیریت بهتری روی مصرف انرژی اپل واچ داشته باشد، راهی برای جای دادن یک باتری بزرگ‌تر پیدا کند و یا از فناوری‌های باتری متفاوت و مدرن‌تری (مانند شارژ بدون تماس) استفاده کند.

– رابط کاربری واچ او اس توانمندتر

watchOS خیلی هم بد نیست، اما یک رابط کاربری خیلی قدرتمند هم محسوب نمی‌شود. یکی از ساده‌ترین مثال‌ها نحوه نوشتن در اپل واچ جدید است. تایپ سریع روی اپل واچ دردسرساز است. اپلیکیشن‌های اپل واچ هم هنوز به بلوغ کامل نرسیده‌اند و به نوعی همگی نسخه مینیاتوری اپلیکیشن‌های آیفون هستند. تا زمانی که کار کردن با این اپلیکیشن‌ها احساس واقعی‌تری را به کاربر منتقل نکند، مشکل ادامه خواهد داشت.

اپل واچ جایگزین آیفون می‌شود؟

– راه اندازی با یک دستگاه غیر آیفون

و البته، همانطور که در مطلب امروز به آن پرداختیم اپل واچ نیاز دارد از آیفون مستقل شود و بدون آن هم کار کند. این یعنی به طور کامل بتوانید اپل واچ را جداگانه راه اندازی کنید یا حداقل از دیوایس‌هایی غیر از آیفون برای این کار کمک بگیرید. کار سختی به نظر نمی‌رسد. فقط کافیست اپل پروسه راه اندازی اپل واچ را از آیفون‌ها به فضای ابری منتقل کند تا هر دستگاهی بتواند به فضای ابری iCloud اپل وصل شده و اپل واچ را راه اندازی کند. آن می‌تواند یک آیپد، مک، ویندوز، اندروید یا حتی یک اپل واچ دیگر باشد.

چرا اپل واچ به تنهایی کار نمی‌کند؟

فرض را بر این بگیریم که اپل فردا روزی یک اپل واچ با یک پردازنده سریع‌تر، باتری بزرگ‌تر و رابط کاربری بهتر را معرفی کند که با یک دستگاه غیر آیفون هم راه اندازی می‌شود. آیا می‌توانیم بگیم اپل واچ جایگزین آیفون شده است؟

برای بسیاری از کاربران قطعاً خیر. حتی بعد از اضافه شدن همه این ویژگی‌ها به اپل واچ، باز هم این ساعت هوشمند نمی‌تواند گزینه خوبی برای جایگزینی با گوشی آیفون شما باشد.

گیمینگ موبایل

بازی‌هایی روی اپل واچ وجود دارد، اما آن‌ها به هیچ عنوان با بازی‌های آیفون قابل مقایسه نیستند. اکثر آن‌ها حتی نمی‌توانند با بازی‌هایی که با اولین آیفون در سال ۲۰۰۷ عرضه شد هم رقابت کنند. شما می‌توانید عناوین مثل Pong، Solitaire و Breakout را روی اپل واچ خود بازی کنید. شاید این عناوین سرگرم کننده باشد، اما هنوز «بازی» در اپل واچ محوریت اپل نیست.

بهره‌وری جدی

یکی دیگر از مواردی که در اپل واچ موضوع جدی نیست، بهره‌وری است. به طور مثال یک فریلنسر از گوشی خودش برای انجام بسیاری از کارهای مرتبط با کار خود استفاده می‌کند. وی با گوشی می‌تواند با مشتریانش در ارتباط بماند، مبالغ واریز شده را چک کند و کارهایی از این دست را انجام دهد. شاید برخی از این کارها را بتوان در اپل واچ هم انجام داد، اما  نمی‌تواند آن بهره‌وری لازم را داشته باشد.

خرید و مشاهده قیمت روز اپل واچ SE – کلیک کنید

یکی از بزرگ‌ترین چیزهایی که جای خالی آن در اپل واچ حس می‌شود، کیبورد است. خیلی دشوار است بخواهید یک متن بلند را با نوک انگشت خود در یک صفحه نمایش بسیار کوچک برای مشتریان خود ارسال کنید. به همین دلایل اپل واچ در درجه اول دیوایسی برای نظارت بر سلامت و تناسب اندام شما هست و پس از گوشی یا تبلت، می‌تواند یکی از گزینه‌های کمک ارتباطی شما هم باشد.

اپل واچ جایگزین آیفون می‌شود؟

اپل واچ جایگزین آیفون می‌شود؟

استریم ویدیو

اپل واچ از نظر فنی قادر به پخش ویدیوها است. اما بعید می‌دانم کسی بخواهد روی نمایشگر کوچک آن ویدیویی را پخش کند؛‌ حداقل تا زمانی که اپل واچ به عنوان یک پروژکتور، ویدیو را روی یک صفحه بزرگ‌تر نیندازد.

پشتیبانی نکردن از دوربین

و اما آخرین مورد فقدان یک دوربین در اپل واچ است که بعید هم به نظر می‌رسد به همین زودی شاهد حضورش در ساعت هوشمند اپل باشیم. دوربین‌های روی آیفون به کیفیت بالا شهرت دارند و لازمه استفاده از آن‌ها در اپل واچ فضای بزرگ‌تر و یک معجزه مهندسی است. اضافه کردن دوربین به اپل واچ از لحاظ فنی برای اپل ممکن است، اما اینکه این شرکت بتواند دوربین باکیفیتی را در یک ساعت هوشمند کوچک بگنجاند، کار دشواری است.

تا کی اپل واچ به آیفون متکی خواهد بود؟

پرسش به این پاسخ کمی دشوار است. برخی از کارشناسان حدس می‌زدند اپل واچ نسل ۶ نخستین ساعت هوشمند اپل باشد که می‌تواند از آیفون مستقل باشد، اما اینگونه نبود. به نظر ما فاصله زیادی با یک اپل واچ مستقل نداریم و بعید نیست حتی اپل واچ سری ۷ که سال آینده عرضه می‌شود، از آیفون بی‌نیاز باشد.

در هر صورت پیش‌بینی کردن بسیار دشوار است. زیرا خود اپل هم هنوز به یک جمع‌بندی در این مورد نرسیده است. شاید یک سال با عرضه یک اپل واچ جدید مستقل فاصله داشته باشیم، شاید هم هرگز چنین دیوایسی عرضه نشود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه‌ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت‌ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید، تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید، تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *