اگر قصد خرید گوشی موبایل میان‌رده بسیار باکیفیت و عالی داشته باشید، شاید در نهایتاً به انتخاب بین گوشی سامسونگ A72 و پوکو X3 پرو برسید. از نظر قیمتی این دو گوشی شاید قابل قیاس نباشند؛ اما موضوع اینجاست که متوجه می‌شوید با قیمت کمتر می‌توانید امکاناتی مشابه سامسونگ A72 را در پوکو X3 پرو نیز داشته باشید. پس در چنین شرایطی نیاز به مقایسه تخصصی بین a72 با پوکو x3 پرو خواهید داشت. در این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید همانند یک حرفه‌ای انتخاب کنید.

مقایسه a72 با پوکو x3 پرو از نظر ظاهری

 از نظر ظاهری تفاوت خاصی بین پوکو X3 پرو و سامسونگ A72 وجود ندارد. در اصل هر دو گوشی رو شیشه‌ای و پشت پلاستیکی هستند. البته باید بدانید که گوشی سامسونگ A72 حدود ۱۵ گرم از گوشی پوکو X3 پرو سبک‌تر است. از نظر مقاومت، هر دو از گوریلاگلس ۶ استفاده کرده‌اند که جزو گلس‌های قدرتمند و معروف بازار هستند.

حال نوبت به استانداردهای مقاومتی می‌رسد. در گوشی سامسونگ A72 از استاندارد مقاومتی IP67 استفاده شده است که نشان‌دهنده مقاومت در برابر آب تا عمق ۱ متر به مدت ۳۰ دقیقه خواهد بود. اما در گوشی پوکو X3 پرو از استاندارد مقاومتی IP53 استفاده کرده‌اند که فقط در برابر پاشش آب مقاومت دارد. پس می‌توان گفت که تا به اینجای کار از نظر سبکی و استاندارد مقاومتی، سامسونگ A72 برنده است.

مقایسه a72 با پوکو x3 پرو از نظر صفحه نمایشگر

در گوشی سامسونگ A72 از صفحه نمایشگر ۶.۷ اینچی با نسبت نمایشگر به بدنه ۸۴.۹ درصدی استفاده شده است. این گوشی از تکنولوژی Super AMOLED پشتیبانی می‌کند. در نتیجه تصویری شفاف، پرنور و زیبا را به کاربر هدیه می‌دهد. در گوشی پوکو X3 پرو از صفحه نمایشگر ۶.۶۷ اینچی با نسبت نمایشگر به بدنه ۸۴.۶ درصدی استفاده شده است. این نمایشگر معمولی بوده و از تکنولوژی ساده IPS LCD پشتیبانی می‌کند. از نظر رزولوشن هر دو ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل هستند و تقریباً تراکم اینچی یکسانی نیز دارند. البته باید بدانید با وجود کیفیت تصویر عالی و ۸۰۰ نیت روشنایی سامسونگ، پوکو X3 پرو از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند که برای گیم بسیار مناسب است؛ اما سامسونگ فقط نرم نوسازی ۹۰ هرتزی دارد.

 

مقایسه a72 با پوکو x3 پرواز نظر پردازنده 

نوبت به قلب تپنده گوشی موبایل، یعنی پردازنده می‌رسد. هر دو گوشی از پردازنده اسنپدراگون ۸ هسته‌ای استفاده می‌کنند. تفاوت در نوع پردازنده این دو گوشی معنا می‌گیرد. در گوشی سامسونگ A72 از پردازنده Kyro 465 Gold و در گوشی پوکو X3 پرو از پردازنده Kyro 485 استفاده کرده‌اند. از نظر نرخ پاسخگویی و مدل پردازنده باید گفت که گوشی POCO x3 PRO برنده مقایسه خواهد بود.

حال نوبت به پردازنده گرافیکی می‌رسد. پردازنده گرافیکی هر دو گوشی Adreno است؛ اما در گوشی سامسونگ از Adreno 618 و در پوکو X3 پرو از Adreno 640 استفاده کرده‌اند. از نظر کاربران، ۶۴۰ عملکرد بهتری از ۶۱۸ دارد. پس می‌توان گفت که پوکو X3 پرو گوشی بهتری برای بازی محسوب می‌شود.

مقایسه a72 با پوکو x3 پرو از نظر حافظه

از نظر حافظه باید بدانید که هر دو گوشی در تنوع حافظه ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی و تنوع حافظه رم ۶ و ۸ گیگابایتی به بازار عرضه می‌شوند. بهترین مدل هر دو گوشی مدل‌های ۲۵۶ گیگابایتی ۸ گیگ رم هستند. پس در این مقایسه هر دو گوشی در یک سطح قرار دارند.

مقایسه a72 با پوکو x3 پرو از نظر دوربین

گوشی سامسونگ A72 مجهز به دوربین واید ۶۴ مگاپیکسلی، دوربین تله فوتو ۸ مگاپیکسلی، دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید و دوربین ۵ مگاپیکسلی ماکرو است. در حالی که گوشی poco x3 pro به دوربین ۴۸ مگاپیکسلی واید، دوربین ۸ مگاپیکسلی اولترا واید، دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو و دوربین ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق مجهز شده است. پس می‌توان انتظار تصاویری باکیفیت‌تر و حرفه‌ای‌تر از گوشی A72 در مقایسه با پوکو X3 پرو داشت.

تفاوت درباره دوربین دوم بیشتر خودش را نشان می‌دهد. دوربین سلفی گوشی سامسونگ A72 دارای لنز ۳۲ مگاپیکسلی و پوکو X3 پرو دارای لنز ۲۰ مگاپیکسلی است. در ضمن به یاد داشته باشید که با دوربین سلفی سامسونگ نیز می‌توانید در حالت ۴k فیلم‌برداری کند.

مقایسه a72 با پوکو x3 پرو از نظر باتری

گوشی پوکو X3 پرو دارای باتری غیرقابل تعویض ۵۱۶۰ میلی‌آمپری و گوشی سامسونگ دارای باتری ۵ هزار میلی‌آمپری است. هر دو گوشی از نظر باتری ظرفیت تقریباً یکسان و برابری دارند؛ اما گوشی پوکو X3 پرو می‌تواند با کمک شارژر سریع ۳۳ واتی خود، در عرض ۵۹ دقیقه گوشی را ۱۰۰ درصد شارژ کند. در حالی که سامسونگ به شارژر ۲۵ واتی مجهز شده است.

جمع‌بندی کلی

انتخاب بین این دو گوشی بسیار ساده است. گوشی A72 امکانات بیشتری از قبیل استاندارد ضدآب، دوربین قدرتمند و صفحه نمایشگر Super AMOLED دارد. اما باید هزینه تمام این امکانات را تا قرون آخر بپردازید! در حالی که گوشی POCO X3 Pro گوشی اقتصادی است که بسیار برای گیم مناسب است. این گوشی به سرعت شارژ می‌شود، نرخ پاسخ نمایشگر مناسبی دارد و صفحه نمایش IPS LCD آن نیز آنچنان به چشم نمی‌آید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *