انارمگ
۰

نقد و بررسی آیفون ۱۲ مینی – گوشی ای بسیار خوش‌دست شرکت اپل

اگر از ما بپرسید که کدام مدل از سریِ آیفون های ۱۲ برای خرید مناسب‌تر است، بدون هیچ شک و تردیدی به شما خواهیم گفت آیفون ۱۲ معمولی. مناسب‌ترین سایز صفحه نمایش، ظرفیت ذخیره بالا، دوربین‌های فوق‌العاده و عمر باتری بیش‌تری در مقایسه با بقیه دارد و نسبت به قیمت‌ اش کاملا مناسب است. به عقیده ما آیفون ۱۲، بهترین گوشی برای کاربران اپل است.  

برای اولین بار در تاریخ چندساله‌ی اپل، این شرکت از قصد گوشی‌ای کوچک را تولید کرده است. رمز موفقیت آن هم این است که اپل برخلاف عادت همیشگی‌اش، بهترین اجزا را در گوشی کوچک خود بکار برده است. آیفون ۱۲ مینی تمام قابلیت‌های ایفون ۱۲ معمولی را دارد. این دو گوشی دوربین و پردازنده‌های یکسانی دارند و همه ویژگی‌های آن‌ها یکی است به جز دو مورد: سایز صفحه و عمر باتری.

آیفون ۱۲ مینی با نمایشگر ۵.۴ اینچی OLED از نوع سوپر رتینا XDR با رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، مجهز به دوربین دوگانه ۱۲ مگاپیکسلی در پنل پشتی است. دوربین سلفی این گوشی هوشمند نیز  ۱۲.۹ مگاپیکسلی است. آیفون ۱۲ مینی در سه نسخه با ظرفیت حافظه ۶۴ ، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت و رم ۴ گیگاباتی به بازار عرضه خواهد شد.

مدل پایه این دستگاه باقیمت ۶۹۹ دلار و در رنگ‌های مشکی، سفید، قرمز، آبی و سبز در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. علاقمندان می‌توانند از روز جمعه ۶ نوامبر (۱۶ آبان‌ماه) آیفون ۱۲ مینی را سفارش بدهند و از جمعه ۱۳ نوامبر (۲۳ آبان‌ماه) نیز این گوشی هوشمند به بازار عرضه خواهد شد.

سخت افزار آیفون ۱۲ مینی

این که گوشی‌های مختلف را با اندازه صفحه‌هایشان می‌شناسیم، چیز عجیبی نیست و اتفاقا اتفاقی بسیار معمول است. آیفون ۱۲ مینی صفحه ۵.۴ اینچی دارد اما اصلا نباید گول این عدد کم را خورد. خودِ گوشی از آیفون‌ های ۶, ۶S, 7, 8 و مدل‌های SE 2020 که طراحی ۴.۷ دکمه هوم داشتند کوچک‌تر است اما صفحه نمایش آن بزرگ‌تر است. 

این تغییر عجیب هم بخاطر اصلاح قالب‌های سری آیفون های ۱۲ است. اپل در این سری سعی کرده از صفحه نمایش OLED و  فیس آیدی برای قفل‌گشایی گوشی استفاده کند. این دو تکنولوژی جدید به اپل این امکان را می‎‌هد تا گوشی‌های خود را با حداقل حاشیه و با حداکثر صفحه نمایش تولید کند. 

با این که آیفون ۱۲ مینی صفحه نمایش کوچک‌تری دارد اما خوشبختانه نقص‌های آن چنان که انتظار دارید نیستند. در مقایسه با آیفون ۱۲ که صفحه نمایش ۶.۱ اینچی دارد ممکن است یک یا دو خط را در صفحه نمایش ۱۲ مینی نتوانید ببینید. در اصل تنها مشکل صفحه نمایش این گوشی این است که هنگام بازی کردن یا تماشای فیلم، حس و حال بزرگی صفحه خیلی به شما القا نمی‌شود؛ احتمالا تنها نقص صفحه نمایش آیفون ۱۲ مینی همین باشد.

اگر قرار باشد به صفحه نمایش این گوشی ایراد بگیریم باید بگوییم که فرکانس نوسان (Hz) آن از دیگر گوشی‌های اندرویدی – مثل پیکسل ۵ که حدودا هم‌اندازه آیفون ۱۲ مینی است – ضعیف‌تر است. البته این مشکل در سری پرو دیده نمی‌شود اما به نظر من عمر باتری در این گوشی از همه چیز مهم‌تر است. 

آیفون ۱۲ مینی برای من به گونه‌ای یادآور آیفون ۵ است؛ اگرچه که اندکی بزرگ‌تر است و بجای پشتِ آلمینیومی، محافظ شیشه‌ای دارد اما حاشیه‌های گرد آلومینیومی آن حس و حال گوشی را به ما القا می‌کند که بسیار خوش‌دست است.

قالب آیفون ۱۲ مینی بسیار خوب تولید شده است؛ زوایای غیرقائمه دارد و حواشی گرد آن بسیار مناسب است. گلس پشت گوشی براق است و فریم کناره آن مات‌اند. در بررسی‌های‌مان متوجه شدیم که رنگ این فریم ها مشکی نبوده و در اصل ذغال سنگی است. بلوک دوربین پشت و دوربین فیس آیدی نسبت به چنین گوشی کوچکی اندکی بزرگ به نظر می‌رسد اما نمی‌توان به آن به عنوان یک مشکل نگاه کرد. 

به لطف ضخامت کم این گوشی، خیلی راحت می‌توانید شست‌تان را به پشت گوشی برسانید؛ و به لطف طول کم‌تر آن می‌توانید بدون این که لازم باشد انگشتان‌تان را به حالات عجیب و غریبی خم و راست کنید یا ریسک افتادن گوشی را به جان بخرید، منو های بالا را به پایین بکشید و آن‌ها را ببینید. 

قدرت پردازش و باتری آیفون ۱۲ مینی

اپل تصمیم گرفت که ویژگی‌های پردازنده آیفون ۱۲ مینی را تا حد امکان به آیفون ۱۲ معمولی نزدیک کند؛ قطعا این هدف بسیار بلندپروازانه‌ای است اما با بررسی‌های خود متوجه شدم که خیلی هم شدنی نیست. 

اگر بگوییم اپل تکنولوژی‌های بسیاری در این گوشی کوچک گنجانده است اقرار نکرده‌ایم. آیفون ۱۲ مینی سریع‌ترین پردازنده در میان گوشی‌ها را دارد؛ همانند آیفون ۱۲ دو دوربین دارد و عجیب‌ترین ویژگی آن هم این است که همان دسترسی آنتن sub-6 (در آمریکا) و قابلیت اتصال امواج ۵G را دارد. گوشی سریعی است، و قابلیت پردازش چند برنامه باهم را دارد و ظاهرا در این حالت از سرعت آن کاسته نمی‌شود؛ همه چی عالی است تا این که باتری گوشی تمام می‌شود.

قصد ندارم که از باتری این گوشی بدگویی کنم اما واقعا عمر باتری آیفون ۱۲ مینی خیلی کم‌تر از عمر باتری آیفون ۱۲ معمولی است که البته پسرفت شدیدی نسبت به باتری آیفون ۱۱ کرده است. مشکل باتری، خیلی مشکل بزرگی نیست اما به این معنا است که هنگام استفاده از آن باید مراقب درصد شارژ باتری‌ باشم. 

با این که کار خاصی با آن انجام ندادم اما باتری گوشی بعد از ظهر کاملا خالی شده بود. می‌توان گفت درحالت وب‌گردی و عکاسی، آیفون ۱۲ مینی تنها ۴ ساعت باتری را نگه می‌دارد؛ با بازی کردن متوالی خواهید دید که درصد باتری شما دقیقه به دقیقه کم می‌شود و این تغییر بسیار مشهود است. 

البته ۱۲ مینی از سیستم MagSafe و شارژ بی‌سیم اپل پشتیبانی می‌کند. قدرت حداکثری شارژر بی‌سیم ۱۲ مینی، ۱۲W است در صورتی که این عدد برای آیفون‌های بزرگ‌تر ۱۵W است. با این حال، چون باتری این گوشی از بقیه کوچک‌تر است، مدت زمان شارژ کامل کمی دارد. فاکتورهای زیادی بر عمر باتری تاثیرگذار ‌اند ، مثل صفحه نمایش OLED یا اتصال به اینترنت ۵G 

دوربین‌های آیفون ۱۲ مینی 

بلوک دوربین این گوشی دقیقا مانند آیفون ۱۲ ساده است. دوربین اصلی ۱۲ پیکسل است و قابلیت واید و دیافراگم f/1.6 دارد که عکس برداری در نور را راحت‌تر می‌کند. دوربین دوم ۱۲مگاپیکسل اما ضعیف‌تر است و لنز اولترا واید دارد. برخلاف مدل‌های پرو، نه لنز تله‌فوتو داریم نه اسکنر LiDAR. 

باید گفت که ویژگی‌های این گوشی نیز مثل پردازنده‌ی آن است. البته آیفون ۱۲ مینی در مقایسه با آیفون ۱۱ پرو تشخیص حالت Night mode ضعیف تر دارد. اپل امسال توانسته با ایجاد بهبودهایی در پردازنده A14 بیونیک، پردازش عکس‌ها را بسیار باکیفیت‌تر کند؛ مخصوصا در مورد نورپردازی ( که به آن Sweater Mode می‌گویند.)

معمولا تصور ما از گوشی کوچک این است که بعضی ویژگی‌های گوشی های دیگر را ندارد اما در مورد ۱۲ مینی اوضاع این‌گونه نیست. کیفیت فیلم‌برداری در شدت‌های مختلف نور فوق‌العاده است. حالت پرترهبسیار قوی ای دارد که می‌توانید با خیال راحت دکمه شاتر را فشار دهید عکس مورد نظرتان را با بالاترین کیفیت در گالری خود ذخیره کنید

البته انتظار می‌رود که اپل سال بعد به سنسور دوربین دوم توجه بیش‌تری داشته باشد. دوربین سلفی نیز بدک نیست اما در مقایسه با امکانات دوربین اصلی بسیار کیفیت پایین‌تری دارد. 

چکیده نقد و بررسی

همانطور که در بالا توضیح دادیم قطعا افراد زیادی با سایز بزرگ گوشی مشکل ندارند. در نتیجه توصیه ما این است که سراغ گوشی کوچک‌تر نروند و آیفون ۱۲ معمولی را انتخاب کنند که هم باتری بهتر و هم صفحه نمایش بزرگ‌تری دارد. 

درواقع آیفون ۱۲ مینی گوشی مورد علاقه ما در سری ۱۲ اپل است. با این که باتری آن قدرتمند نیست اما ما خرید آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اگرچه دلیل انتخاب این گوشی را نمی‌شود با کلمات بیان کرد؛ قطعا هر آیفونی طراحی منحصر به فرد خودش را دارد. هر گوشی‌ای قابلیت‌های کلیدی که ضعف‌های آن را جبران کند و سخت‌افزار آن ترکیبی از مزیت‌ها و کاستی‌ها است. بزرگ بودن، روشنایی، زیبایی و فاقد حاشیه بودنِ صفحه ویژگی اصلی طراحی آن بود و بقیه مولفه‌ها در اولویت دوم بودند. 

ظاهرا طراحی آیفون ۱۲ مینی هدفی متفاوت دارد. حول محور دست‌های انسان‌ها و جیب‌های کوچک طراحی شده است! قطعا هدف تولید این گوشی، مقایسه مزیت‌های آن با دیگر گوشی‌های پرچمدار نبوده بلکه تنها هدف این بوده که کاربران بتوانند به راحتی آن را در دست خود نگه دارند. هدف شما برای انتخاب یک کفگیر یا یک دربازکن، راحت نگه داشتن و خوش‌دست بودن آن است؛ به نظر من وقت آن که هدف ما از طراحی گوشی‌های هوشمند نیز همین باشد. انتخاب این هدف به عنوان هدف اصلی به این معنا است که دیگر جزییات – مثل عمر باتری – در اولویت دوم ما قرار گرفته است. با این همه، نباید از کوشش برای چنین هدفی احساس خجالت کرد. چه به مزاج ما خوش بیاید و چه نیاید باید قبول کنیم که ما خودمان را با عادت نگه داشتن گوشی‌های بزرگ در دستمان وفق داده‌ایم اما این آیفون ۱۲ مینی است که خودش را با ما وقف داده است. 

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه‌ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت‌ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید، تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید، تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *