به جرأت می‌توان گفت که اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اشتراک‌گذاری فیلم و عکس در ایران می‌باشد. تا به امروز بیش از صدها آپدیت، توسط توسعه‌دهندگان این برنامه ارائه شده است. آشنایی با آپدیت‌های اینستاگرام و بالطبع قابلیت جدید اینستاگرام، از اهمیت بالایی برخوردار است.

اینستاگرام تنها یک شبکه اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن تصاویر و پیدا کردن دوست‌های جدید نیست. عده زیادی با استفاده از اینستاگرام برای خود کسب و کارهای مختلف درست کرده‌اند. تبلیغات، یکی از بدیهی‌ترین راه‌های کسب درآمد از این برنامه است. حال شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آشنایی با این برنامه، چه تاثیری بر روی کسب و کار یا تعامل شما با بقیه دارد. قابلیت جدید اینستاگرام و آپدیت‌های آن محتویات مختلفی دارند، مانند تغییرات در سیاست‌های مختلف، اضافه شدن ابزارهای مختلف و امکانات جدید.

هرچقدر که آشنایی شما با این آپدیت‌ها بیشتر باشد، عملکرد بهتری در اینستاگرام خواهید داشت! به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که آپدیت‌های مهم اینستاگرام را از سال ۲۰۲۰ تا به امروز برای شما بررسی کنیم.

آپدیت‌های اینستاگرام در ژانویه سال ۲۰۲۱

همزمان با آغاز سال نو میلادی، دولوپرهای اینستاگرام آپدیت‌های جدیدی منتشر کردند. بسته شدن حساب دونالد ترامپ، یکی از عجیب‌ترین اتفاقات این ماه بود!

هدف گذاری آگهی تحت تأثیر تغییرات سیاست‌های حریم خصوصی اپل

آپدیت iOS 14، می‌تواند حجم داده‌هایی که فیس بوک و اینستاگرام برای تبلیغات هدفمند جمع می‌کنند را محدود کند. سیاست جدید TrackingTransparency اپل، برای ردیابی داده‌ها به همکاری کاربران نیاز دارد. فیس بوک به هیچ عنوان از این بروز رسانی‌های اپل استقبال نکرد، بلکه این تغییرات را در روزنامه‌های نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و واشنگتن پست مورد سرزنش قرار داد. این شرکت مدعی است که سیاست‌های جدید اپل باعث نابودی کسب و کارهای کوچک می‌شود! به گفته فیسبوک، با حذف تبلیغات شخصی، درصد فروش کسب و کارهای کوچک تا ۶۰ درصد کاهش خواهد یافت. البته بعضی از کارشناسان معتقد هستند که در محاسبه این ارقام، کمی بزرگ‌نمایی وجود دارد. فیس بوک می‌گوید که از کسب و کارهای کوچک حمایت می‌کند و اپل می‌گوید از کاربران خود حمایت می‌کند!

 یکی از مسئولان شرکت اپل در ارتباط با این موضوع با مجله بلومبرگ صحبت کرده است. او گفته که کاربران این حق را دارند که بدانند برنامه‌ها چه زمانی داده‌های آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند. همچنین آن‌ها باید این انتخاب را داشته باشند که اصلا اجازه این کار را بدهند یا ندهند. در ماه سپتامبر، رگولاتورهای اتحادیه اروپا، دستورات مقدماتی فیس بوک را برای تعلیق انتقال داده‌ها از اروپا به ایالات متحده ارسال کردند! معاون ارشد فیس بوک، در دادگاه اعلام کرد که این ممنوعیت‌ها باعث کاهش خدمت‌رسانی این شرکت به کاربران اروپایی می‌شود. در ماه دسامبر، فیسبوک برنامه سوق دادن کاربران انگلستان به توافق‌نامه‌های کاربران با دفتر مرکزی شرکت خود در کالیفرنیا را تأیید کرد.

حضور Instagram Reels در فیسبوک 

Alessandro Paluzzi و توسعه‌دهنده شبکه‌های اجتماعی گزینه جدیدی را مشاهده کرده است که به شما اجازه می‌دهد Instagram Reels در فیدهای خبری فیس بوک ظاهر شود. بر اساس تصاویر گرفته شده توسط Paluzzi، این ویژگی به صورت توصیه شده ظاهر می‌شود و به یک حساب فیس بوک پیوند داده نمی‌شود. 

رشد اینستاگرام در هند به کمک Instagram Lite 

در جریان کنفرانس Fuel for India که در دسامبر سال پیش برگزار شد، اینستاگرام اعلام کرد قصد دارد نسخه سبک‌تری از برنامه خود را برای هند منتشر کند. حجم این نسخه فقط دو مگابایت است و تنها برای گوشی‌های اندرویدی در دسترس می‌باشد. این نسخه ویژگی‌های Reels، IGTV و Instagram Shopping را ندارد. با توجه به تصمیم دولت هند مبنی بر منع TikTok در ژوئن ۲۰۲۰، کشور هند سریع‌ترین بازار در حال رشد برای اینستاگرام است. هند با بیش از ۱۲۰ میلیون کاربر و نرخ رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته، قرار است از ایالات متحده آمریکا پیشی بگیرد! 

اینستاگرام به عنوان بازار آزمایشی بسیاری از ویژگی‌های جدید از جمله Reels، برگه Reels و گزینه فعال شدن با حداکثر چهار حساب، به کشور هند برای گسترش خود اعتماد کرده است. این شرکت همچنین از نسخه دوم Born on Instagram، ابتکاری برای کشف سازندگان با استعداد در برنامه خبر داد! 

بسته شدن حساب کاربری دونالد ترامپ

در واکنش به شورش‌های شهر واشنگتن، فیس‌بوک و اینستاگرام حساب‌های کاربری دونالد ترامپ را مسدود کردند! گویا پیام‌های دونالد ترامپ در این شبکه‌ها باعث تحریک مردم و شروع این شورش‌ها شده بود. مارک زاکر برگ، مدیر عامل شرکت فیس بوک در بیانیه‌ای گفت: ما اعتقاد داریم که خطرات اجازه دادن به رئیس جمهور برای ادامه استفاده از خدمات ما در این مدت بسیار زیاد است. به همین دلیل احتمال دارد تا انتقال صلح آمیز قدرت به رئیس جهور بعدی، حساب‌های دونالد ترامپ مسدود بمانند. 

آپدیت‌های اینستاگرام در دسامبر سال ۲۰۲۰

سال ۲۰۲۰ برای اینستاگرام بسیار پیچیده بود. به روز رسانی‌های زیادی برای آن منتشر شد. با شروع همه‌گیری ویروس کرونا و قرنطینه‌های طولانی، مردم زمان زیادی از روز خود را در حال دور زدن در این برنامه هستند.

اضافه شدن تگ‌های محصول و محتوای مارک برای Reels 

در ماه نوامبر، اینستاگرام تغییراتی در صفحه اصلی خود ایجاد کرد. Reels در مرکز و جلوی منوی پائین قرار گرفت. در این ماه، پیشرفت Reels با عرضه تگ‌های محصول ادامه پیدا می‌کند. این تگ‌ها که برای پست‌ها و استوری‌ها نیز قابل استفاده هستند، باعث می‌شوند که پست‌های Reels قابلیت فروش کالا یا محصول را داشته باشند. پست‌های دارای تگ محصول، اکنون می‌توانند به عنوان تبلیغات نیز ارائه شوند. اینستاگرام علاوه بر برچسب‌های محصول، برچسب‌های محتوای مارک‌دار را نیز به Reels و Live اضافه کرده است. این برچسب‌ها برای بهبود پست‌های حمایت شده در نظر گرفته شده‌اند.

اضافه شدن Guides به عنوان قابلیت جدید اینستاگرام

در ماه می، اینستاگرام ویژگی Guide یا راهنما را برای چندین سازنده منتخب فعال کرد، اما حالا همه کاربران به آن دسترسی دارند. در مرحله اول، راهنما (Guide) فقط برای نکات بهداشتی و سلامت بود، اما اکنون کاربران می‌توانند با توجه به انتخاب خود در پست‌های عادی و پست‌های تبلیغاتی، راهنما (Guide) درست کنند. پس از انتشار، می‌توانید این راهنما‌ها را از طریق دایرکت و استوری،با بقیه به اشتراک بگذارید! با نسخه دسکتاپ نیز به آن‌ها می‌توانید دسترسی داشته باشید.

قابلیت Guide در اینستاگرام

رونمایی از سیستم رتبه بندی برای Home و Explore

الگوریتمی که رتبه‌بندی محتویات Home و Explore را انجام می‌دهد به صورت مجدد راه اندازی شده است. به جرأت می‌توان آن را از بزرگ‌ترین‌های قابلیت جدید اینستاگرام به حساب آورد. منطقی که مهندسان اینستاگرام آن را سیستم اکتشاف محدود نامیده‌اند. طبق پست حساب اینستاگرام، سیستم رتبه‌بندی Home Feed، محتوای حساب‌هایی که شما دنبال می‌کنید را بر اساس تعامل، مرتبط و جدید بودن، رتبه بندی می‌کند!

الگوریتم Explore feed بر پایه سه فاکتور مهم، حساب‌هایی که ممکن است کاربران با آن‌ها تعامل داشته باشند را پیش‌بینی می‌کند. به گفته ایوان مدودف، مهندس ارشد نرم افزار، اگر فردی با دنباله‌ای از حساب‌ها تعامل داشته باشد، در مقایسه با توالی تصادفی حساب‌ها، از طیف متنوعی از حساب‌های اینستاگرام به طور موضعی پیروی می‌کند. به زبان ساده یعنی اگر چندین پست مرتبط با گروه BTS را ببینید، feed A.I متوجه این موضوع می‌شود. برای سهولت گیر افتادن در چرخه طولانی پست‌های مرتبط با یک موضوع، اینستاگرام از روش گوگل استفاده کرد. تا ماه نوامبر،کاربران می‌توانستند نام‌های کاربری، هشتگ‌ها و مکان‌ها را در اینستاگرام جستجو کنند. اکنون افراد می‌توانند با استفاده از کلمات کلیدی نیز جست و جوی خود را انجام دهند.

دادخواست ضد انحصاری ایالات متحده بر علیه فیس بوک

در تاریخ ۹ دسامبر سال ۲۰۲۰، کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده از فیس بوک شکایت کرد و مدعی شد که این شرکت به طور غیرقانونی انحصار شخصی شبکه‌های اجتماعی را از طریق یک دوره چندین ساله رفتار ضد رقابت حفظ کرده است. این دادخواست می‌تواند مستلزم واگذاری اینستاگرام و واتساپ و سایر اقدامات منع‌کننده شود. آدام ماسری، مدیر اینستاگرام، در توییتر و اینستاگرام، تمام این ادعاها را تکذیب کرد. به گفته ماسری، کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC)، هشت سال پیش تمام خریدهای اینستاگرام را بررسی و تایید کرده است. فیس بوک در سال ۲۰۱۳، برنامه اینستاگرام را به قیمت ۷۱۵ میلیارد دلار و همچنین در سال ۲۰۱۴، پیام‌رسان واتس اپ را به قیمت ۲۲ میلیارد دلار خرید؛ که تمام این خریدها در همان موقع توسط کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) تأیید شدند. 

سارا فریر، خبرنگار بلومبرگ، در توییتر خود نوشت که فیس بوک قصد دارد با تمام توانی که دارد در مقابل این اتهامات بایستد. امکان دارد کاربران فکر کنند که شبکه‌های مجازی مستقل هستند، اما در واقع، آن‌ها یک پشتیبان یکپارچه دارند که تجزیه آنها را از یکدیگر بسیار دشوار می‌کند.

قابلیت‌های جدید اینستاگرام در آپدیت نوامبر سال ۲۰۲۰

ماه دسامبر برای اینستاگرام، ماه نسبتا پر حاشیه‌ای بود، اما در نوامبر چندین قابلیت جدید اینستاگرام منتشر شد و یک سری از سیاست‌های این برنامه نیز تغییر کردند.

جایگزینی Reels و Shop در صفحه اصلی

با طراحی مجدد صفحه اصلی اینستاگرام، اکنون Reels and Shop به فهرست پایین صفحه اضافه شده‌اند و جایگزین میانبرهای دوربین و فعالیت می‌شوند. دسترسی به این گزینه‌ها در کنار نماد Instagram Direct به بالای صفحه اصلی منتقل شده است. این تغییرات اساسی پس از آزمایش مجدد طراحی‌های مختلف اینستاگرام با کاربران منتخب، به صورت همگانی منتشر می‌شوند.

Reels تجربه‌ای مشابه TikTok را تکرار می‌کند و به طور خودکار بر روی ویدئویی که توسط هر حساب عمومی ارسال می‌شود باز می‌شود. این آپدیت نشان‌دهنده تلاش اینستاگرام برای ارائه نمایش بیشتر به سازندگان ویدئوهای کوتاه است. آدام ماسری در پستی اعلام کرد:

امسال شاهد انفجار در فیلم‌های کوتاه و سرگرم کننده هستیم. ما همچنین شاهد افزایش خریدهای آنلاین بوده‌ایم و به همین دلیل به دنبال سازندگان توصیه‌های خرید هستیم. 

قابلیت shop در اینستاگرام

تگ محصولات در تبلیغات اینستاگرام

برندها از قبل می‌توانستند تگ‌های محصول را به پست‌های اینستاگرام اضافه کنند، اما اکنون آن‌ها با این قابلیت جدیدی که به اینستاگرام اضافه شده، می‌توانند تگ‌های مورد نظر را به تبلیغات اینستاگرام نیز اضافه کنند. کاربران با کلیک بر روی این تگ‌ها می‌توانند جزئیات محصولات مختلف را ببینند، آن را به لیست خواسته‌ها اضافه کنند و یا بخرند. تبلیغات دارای تگ محصول را می‌توان در مدیر تبلیغات یا با ارتقاء existing پست‌های قابل خرید موجود ایجاد کرد. چندین حساب کاربری اینستاگرام از جمله Hollister و برند مراقبت از پوست کره‌ای محبوب Klairs، این ویژگی را در سال گذشته آزمایش کرده‌اند. این کار شاید بهترین قابلیت‌ جدید اینستاگرام باشد. 

Klairs در کمپین خود با تبلیغات دارای تگ محصول، ۴۵٪ کاهش هزینه در هر خرید را تجربه کرده است. پس‌انداز در هزینه‌های معامله یکی از بهترین راه‌ها برای رشد تجارت در اقتصاد ناپایدار است که به مجموعه قابلیت‌های جدید اینستاگرام اضافه شده است.

افزایش محدودیت زمانی لایوها در قابلیت جدید اینستاگرام

آخرین به روز رسانی در ارتباط با Instagram Live، به سازندگان اجازه می‌دهد تا حداکثر چهار ساعت لایو داشته باشند و به آن‌ها ۳۰ روز فرصت می‌دهد تا آن را ذخیره کنند. بخش اختصاصی Live Now نیز به زودی در Explore نشان داده می‌شود. اکنون تگ‌ها در ۱۱ کشور از جمله ایالات متحده در دسترس هستند. نشان‌ها برای خرید در هنگام لایوهای اینستاگرام نیز در دسترس هستند. این اولین جریان درآمد مستقیم برای سازندگان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *