انارمگ
۱

مقایسه و بررسی همه جانبه اپل واچ سری ۶ و سری ۵ برای خرید بهتر در ایران

در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ , کمپانی اپل خط تولید اپل واچ خود را بروز رسانی کرد و اپل واچ جدید سری ۶ را معرفی  کرد . اپل واچ سری ۶ جای اپل واچ سری ۵ که در سمپتامبر ۲۰۱۹ معرفی شده بود را به عنوان پرچمدار محصولات پوشیدنی اپل گرفت .

اپل واچ سری ۶ نسبت مدل سری ۵ که یک سال از آن قدیمی تر است , بروز رسانی های مفید زیادی را ارائه می دهد . این بروز رسانی ها شامل یک پردازنده S6 جدید , یک چیپ  U1 ultra-wideband و یک نمایشگر میزان اکسیژن خون , هستند . محدوده قیمت این محصول از ۳۹۹ دلار شروع می شود .

در حالی که خط تولید اپل واچ سری ۵ توسط اپل متوقف شده است , هنوز بسیاری از فروشندگان به فروش این محصول ادامه می دهند . شاید شما به این فکر می کنید که آیا ارتقای سری ۵ به سری ۶ ارزش دارد . یا در نظر دارید که مدل ارزان قیمت تر این ساعت را به جای مدل جدید تر و گران قیمت تر بخرید و از امکانات کمتری بهره ببرید . و شاید شما یک اپل واچ قدیمی تر دارید و به دنبال یک ارتقا هستید ولی نمی توانید برای خرید از بین اپل واچ سری ۵ و اپل واچ سری ۶ انتخاب کنید .

با این که این دو مدل ویژگی های کلیدی زیادی از جمله طراحی , عملکرد ECG و یک صفحه همیشه روشن را به صورت مشترک دارند , شاید به سرعت برای شما آشکار نشود که کدام مدل خواسته های شما را بهتر بر آورده می کند . آیا خریدن مدل ارزان قیمت تر با امکانات کمتر به صرفه است ؟

ما در این مطلب به شما کمک می کنیم به سوال این که کدام یک از این دو اپل واچ برای شما مناسب تر است , پاسخ دهید .

مقایسه اپل واچ سری ۶ و اپل واچ سری ۵

با فقط یک سال فاصله زمانی بین عرضه این دو محصول , عمده ویژگی ها بین این دو ساعت مشترک است . حال به شباهت های این دو اپل واچ خواهیم پرداخت :

شباهت ها :

قاب ۴۰ میلی متری یا ۴۴ میلی متری

صفحه نمایش Retina LTPO OLED همیشه روشن با ۱۰۰۰ واحد روشنایی

مدل های Cellular جی پی اس و جی پی اس پلاس

پردازنده ۶۴ بیت دو هسته و چیپ بی سیم W3

Digital Crown با عملکرد لمسی

سنسور قلب الکتریکی و سنسور قلب بصری نسل دوم

نوتیفیکیشن های ضربان قلب پایین و ضربان قلب بالا , نوتیفیکیشن برای ضربان نا منظم قلب و اپ ECG

تماس بین المللی اضطراری , پیغام کمک اضطراری و حسگر سقوط کردن

سنجش گر صدا

مقاومت در برابر آب خوردگی تا عمف پنجاه متری یا به اصطلاح Swim proof

LTE و UMTS , وای فای و بلوتوث ۵.۰

GPS/GNSS , قطب نما و ارتفاع سنج

اسپیکر با پنجاه درصد صدای بلند تر , میکروفون درون ساخت

گنجایش حافظه ۲۳ گیگا بایتی

۱۸ ساعت عمر باتری ” تمام روز “

پشتیبانی از Family Setup

لیست بالانشان می دهد که شباهت های زیادی بین قابلیت ها و ویژگی های این دو مدل وجود دارد . با این حال چندین تفاوت مهم بین اپل واچ سری ۵ و اپل واچ سری ۶ وجود دارد که ارزش ذکر شدن را دارند مانند ارتفاع سنج همیشه روشن و سنسور میزان اکسیژن خون .

تفاوت ها :

اپل واچ سری ۵ :

صفحه نمایش همیشه روشن

پروتکل ارتباطی S5 SiP با پردازنده ۶۴ بیتی دو هسته

وای فای ۲.۴ گیگا هرتزی

ارتفاع سنج وابسته به سنجش فشار هوا

 

اپل واچ سری ۶

تا ۲.۵ برابر روشنایی بیشتر صفحه نمایش همیشه روشن

پروتکل ارتباطی S6 SiP با پردازنده ۶۴ بیتی دو هسته

چیپ U1 ultra-wideband

وای فای ۲.۴ گیگا هرتزی و ۵ گیگا هرتزی

سنسور میزان اکسیژن خون

ارتفاع سنج همیشه روشن

عمر باتری ارتقا یافته برای تمرین های به خصوص , قابلیت شارژ سریع

 

 حال ما به صورت جزئی این شباهت ها و تفاوت ها را برای شما شرح می دهیم تا برای خرید این محصولات اطلاعاتی کامل داشته باشید .

 

مقایسه اپل واچ سری ۶ و ۵ در صفحه نمایش

هر دو اپل واچ سری ۵ و اپل واچ سری ۶ با یک صفحه نمایش Retina LTPO OLED تولید شده اند . اما تفاوت اصلی در این است که صفحه نمایش همیشه روشن سری ۶ در محیط بیرون و هنگامی که مچ تان پایین است دو و نیم برابر روشن تر از صفحه نمایش سری ۵ است . با این که حداکثر روشنایی هر دو صفحه نمایش ۱۰۰۰ واحد روشنایی است , اما صفحه نمایش همیشه روشن اپل واچ سری ۶ در یک نگاه در محیط بیرون و استفاده روزمره به صورت قابل توجهی پر نور تر به نظر می آید .

خرید و قیمت روز اپل واچ سری ۶ اپل – کلیک کنید

غیر از این ویژگی صفحه نمایش رتینا با وضوح تصویر بالا در هر دو مدل ساعت مشترک است . اگر شما می خواهید صفحه نمایش ساعت خود را در شفاف ترین حالت ممکن در همه مواقع و حتی هنگامی که مچ دستتان را بالا نیاورده اید , ببینید , سری ۶ مدل مناسب تری برای شما است . در غیر این صورت مدل سری ۵ به اندازه کافی روشنایی صفحه دارد .

پردازنده سری ۵ در مقابل پردازنده سری ۶

هر دو پردازنده اپل واچ سری ۵ و سری ۶ چیپ های ۶۴ بیتی دو هسته هستند . پردازنده های جدید تر سری ۶ بر اساس پردازنده های بیونیک A13 آیفون ۱۱ هستند و تا ۲۰ درصد از پردازنده های سری ۵ سریع تر هستند . اپل می گوید این ویژگی اجازه می دهد تا اپ ها ۲۰ درصد سریع تر اجرا شوند در حالی که همان ۱۸ ساعت عمر باتری تمام روز را دارا هستند .

بر طبق گفته های اپل پردازنده دو هسته اپل واچ سری ۵ نیز همچنان عملکرد فوق العاده سریعی دارد . اپل واچ سری ۵ دو برابر از ساعت سری ۳ سریع تر است . و اپل آن قدر به توانایی و عملکرد پردازنده سری ۵ اعتماد دارد که این چیپ را در ساخت اپل واچ SE جدید نیز استفاده کرده است .

پردازنده سری ۵ از قبل و هنگامی که در اپل واچ سری ۵ استفاده شد , یک پردازنده قدرت مند بود . پردازنده سری ۶ به سادگی فقط یک پردازنده سریع تر است . ارتقا های جزئی به کار رفته چیپ سری ۶ به تنهایی برای توجیه خریدن اپل واچ سری ۶ به جای سری ۵ کافی نیست البته اگر شما نیازی به سریع ترین حالت ممکن برای اجرا برنامه ها ندارید . برای اکثریت کاربران پردازنده S5 اپل واچ سری ۵ به اندازه کافی سریع و کارآمد خواهد بود .

مقایسه اپل واچ سری ۶ و ۵ در چیپ U1 Ultra-Wideband

فقط اپل واچ سری ۶ دارای چیپ U1 Ultra-Wideband است . اپل می گوید U1 در این ساعت باعث می شود موقعیت هایی با محدوده بی سیم کوتاه برد از کاربرد های جدیدی مثل کلید های ماشین نسل بعدی بهره مند شوند . اما هنوز کاملا معلوم نیست که این چیپ چه چیز های دیگری را به ارمغان می آورد .

فاصله میان دو دستگاه که از ultra-wideband پشتیبانی می کنند را می توان با محاسبه زمانی که یک موج رادیویی بین دو دستگاه منتقل می شود را با دقت بسیار بیشتری از بلوتوث LE و وای فای , اندازه گیری کرد .

علی رغم این که اپل به صورت روز افزون این چیپ را دردستگاه های جدید خود قرار می دهد , هنوز قابلیت های جدید این چیپ معلوم نشده است . اپل تا به حال از این تکنولوژی فقط برای قدرت بخشیدن به یک ویژگی Air Drop هدایتی در IOS 13 استفاده کرده است . اما پیش بینی می شود که مورد های استفاده جذاب تری از این چبپ در آینده شاهد باشیم . این بدین معنی است که عملکرد و قابلیت های چیپ U1 بر روی اپل واچ سری ۶ نیز گسترش خواهد یافت .

با توجه به این که در حال حاضر چیپ U1 موارد استفاده کمی دارد , ارزش خریدن اپل واچ سری ۶ فقط به این دلیل را ندارد . اما اگر شما قصد استفاده از این محصول برای سال ها دارید , با توجه محتمل بودن در نظر گرفته شدن ویژگی های بیشتر برای این چیپ , اپل واچ سری ۶ یک مدل آینده نگرانه تر محسوب می شود .

خرید گیفت کارت ارزان آیتیونز اپل – کلیک کنید

سنجش سلامت

اپل واچ سری ۶ یک معیار سنجش سلامت کاملا جدید که تا به حال در اپا واچ ها دیده نشده است را ارائه می دهد . این قابلیت , سنجش اکسیژن خون است . این قابلیت , میزان اکسیژن اشباع شده در خون کاربر را اندازه می گیرد در نتیجه کاربر درک بهتری از سلامت و آمادگی جسمانی کلی خود خواهد داشت . اشباع شدگی اکسیژن که با عبارت sp o2  نیز شناخته می شود , درصد اکسیژن حمل شده از ریه ها به سایر قسمت های بدن توسط گلبول های قرمز را نشان می دهد . همچنین نشان می دهد که به چه صحتی این خون اکسیژنه شده به قسمت های بدن اتقال پیدا می کند .

اپل واچ سری ۶ یک سنسور اکسیزن خون در جلوی خود با صفی از چهار خوشه سبز , قرمز و ال ای دی های اشعه فرو سرخ دارد . این ها اشعه منتشر شده از خون را اندازه گیری می کنند . و با استفاده از یک الگوریتم از پیش تنظیم شده , می توانند اشباع اکسیژن را بین ۷۰ درصد تا ۱۰۰ درصد تعیین کنند .

اندازه گیری های در خواست شده می توانند با اجرای اپ اکسیژن خون گرفته شوند . و اندازه گیری های دوره ای پس زمینه ای نیز در هنگام خواب گرفته می شوند . تمام داده ها در اپ سلامت قابل مشاهده هستند و کاربر می تواند روند در طول زمان را دنبال کنند تا ببینند اکسیژن خون شان چگونه تغییر می کند .

با این وجود ساعت سری ۵ تعداد قابلیت ها و ویژگی های سلامت زیادی را با ساعت سری ۶ به صورت مشترک دارد . هر دو مدل دارای یک سنسور قلب الکتریکی برای گرفتن کاردیو گرام های الکتریکی دارند یا همان ECG ها . این ها الکترود هایی ساخته شده درون Digital Crown و یک سنسور ضربان قلب الکتریکی در جلو دارند . با اپ ECG , کاربر Digital Crown را لمس می کند و پس از ۳۰ ثانیه , یک طبقه بندی ریتم قلب را دریافت می کند . این می تواند اگر قلب در یک الگو عادی بتپد و یا نشانه هایی از گرفتگی آئورتی که یک شرایط قلبی است که می تواند منجر به مشکلات قلبی جدی شود , را طبقه بندی کند . تمام اطلاعات و داده های ضبط شده و طبقه بندی ها و هر گونه نشانه های بیماری در اپ سلامت به صورت یک فایل پی دی اف ذخیره می شوند و می توان آن ها را با پزشک به اشتراک گذاشت .

همچنین هر دو مدل یک سنسور قلب بصری برای سنجش ضربان قلب دارند و ایم سنسور ها می توانند اعلان هایی در مورد ظربان قلب پایی یا ضربان قلب بالا بدهند . همچنین هر گونه ضربان قلب نا منظم نیز اطلاع داده خواهد شد . این سنسور ها همچنین می توانند درخواست کمک اضطراری , تشخیص زمین خوردن و ECG را انجام دهند .

سنسور سنجش میزان اکسیژن خون در اپل واچ سری ۶ اصلی ترین قابلیت سلامت مدل جدید تر است . اگر شما می دانید که سنجش میزان اکسیژن خون برای شما مهم خواهد بود , شما باید یقینا مدل سری ۶ را در نظر بگیرید . اگر این قابلیت سلامت پیشرفته از اهمیت کمتری برای شما بر خوردار است و اولویت پایین تری دارد , مدل سری ۵ نیز تعداد زیادی از قابلیت های سلامتی از جمله ECG را دارا می باشد .

مقایسه اپل واچ سری ۶ و ۵ در باتری

هر دو مدل از اپل واچ دارای یک عمر باتری هستند که اپل به آن ها می گوید عمر باتری ۱۸ ساعته تمام روز .

اپل واچ سری ۶ شارژ شدن سریع تر را دارا می باشد و باتری این ساعت زیر یک ساعت و نیم کاملا پر می شود . همچنین عمر باتری این ساعت برای سنجش فعالیت های به خصوصی مثل دویدن در بیرون از خانه و یا درون خانه روی تردمیل , ارتقاء یافته است . در مقایسه , اپل واچ سری ۵ , شارژ شدنش به صورت کامل حدود دو ساعت و نیم طول می کشد .

از آن جایی که عمر باتری هر دو مدل روی کاغذ مشابه است , برتری مدل سری ۶ فقط به خاطر شارژ شدن سریع تر و پیشرفت های جزئی باتری برای فعالیت های به خصوص , خیلی برتری قاطعی به نظر نمی رسد . این برتری های اپل واچ سری ۶ در باتری و شارژ شدن نمونه واضحی از آن پیشرفت ها و ارتقا های کوچکی است که این ندل بر مدل سری ۵ دارد که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم .

مقایسه اپل واچ سری ۶ و ۵ در طراحی

اپل واچ سری ۵ و مدل جدید تر سری ۶ طراحی یکسانی دارند اما تفاوت آن ها در متریال استفاده شده برای ساخت و رنگ مدل ها است .

اپل واچ سری ۶ در مدل های آلومینیومی , استیل ضد زنگ و یا تیتانیوم در دسترس است . همچنین اپل واج سری ۵ با جنس سرامیکی نیز تولید شده است . اپل واچ ها با جنس استیل ضد زنگ , تیتانیوم و سرامیک از یک صفحه کریستالی یاقوت کبود استفاده می کنند . اما مدل های آلومینیومی از یک شیشه تقویت شده Ion-X ساخته شده اند .

اپل واچ های سری ۶ با جنس آلومینیوم در رنگ های نقره ای , اسپیس گری , طلایی , آبی و یا قرمز عرضه می شوند . با جنس استیل ضد زنگ در رنگ های نقره ای , گرافیتی  و طلایی موجود است . و با جنس تیتانیومی در رنگ های تیتانیوم و سیاه در دسترس است . اپل واچ های سری ۵ در رنگ های آبی یا قرمز تولید نشده اند اما یک رنگ خاص سفید سرامیکی به جای آن ها دارند .

اگر شما رنگ آبی یا قرمز را می پسندید , باید اپل واچ سری ۶ را بخرید زیرا تنها مدلی است که این رنگ ها را دارد . اما اگر به رنگ های دیگر و به خصوص رنگ خاص سفید سرامیکی علاقه دارید , اپل واچ سری ۵ را می توانید بخرید .

دیگر گزینه ها برای خرید اپل واچ  

اپل همچنین اپل واچ SE را با قیمت ۲۷۹ دلار عرضه می کند . این مدل از اپل واچ سری ۵ قابلیت های کمتری دارد اما یک گزینه ارزان قیمت تر است که ابعاد زیادی از آن چه اپل واچ ها را در این سال ها به محبوبیت رسانده است را دارا می باشد .

خرید و قیمت روز اپل واچ سری SE اپل – کلیک کنید

اپل واچ SE صفحه نمایش همیشه روشن و یا سنسور اندازه گیری اکسیژن خون را ندارد اما دارای همان چیپ پردازنده سری ۵ و همان ارتفاع سنج همیشه روشن سری ۶ می باشد .

اگر شما تا به حال در فکر خرید اپل واچ سری ۵ بوده اید , شاید ارزش این را داشته باشد که یک نگاهی نیز به اپل واچ ارزان قیمت تر SE  بیاندازید .اگر شما به دنبال حداکثر قابلیت ها و ویژگی های اپل واچ هستید و قابلیت های سنجش سلامت نیز برای شما از اهمیت زیادی بر خوردار است , مدل SE انتخاب چندان مناسبی برای شما نیست .

نتیجه گیری

اپل واچ سری ۶ یک پیشرفت جزئی نسبت به مدل سری ۵ محسوب می شود که دارای قابلیت های جدیدی مثل سنجش میزان اکسیژن خون , پردازنده S6 و چیپ U1 و ارتفاع سنج همیشه فعال که با صفحه نمایش ارتقا یافته , قابلیت های سنجش سلامتی پیشرفته , رنگ ها و دورکاری های مختلف , ساعت سری ۶ انتخاب مناسب برای آن هایی است که حداکثر امکانات را برای ساعت هوشمند شان می خواهند . همچنین اگر شما به صورت مخصوص علاقه به دنبال کردن الگو های سلامت خود و یا به سادگی رنگی جدید را برای اپل واچ خود می خواهید , مدل سری ۶ برای شما بهترین انتخاب است .

در سوی دیگر , اگر شما بودجه کمتری دارید و آن چنان به قابلیت های مدل سری ۶ علاقه مند نیستید , اپل واچ سری ۵ یک انتخاب قابل توجه است . این مدل ویژگی های مشترک زیادی با مدل جدید تر دارد مانند قابلیت  گرفتن ECG . اما باید این نکته را مد نظر داشت که ان مدل حدود دو سال پیش عرضه شد و به احتمال زیاد به اندازه مدل سری ۶ , بروز رسانی های نرم افزاری را پشتیبانی نخواهد کرد . شما فقط در زمانی باید مدل سری ۵ را انتخاب کنید که بودجه برای خریدمدل سری ۶ را نداشته باشید .

اپل واچ SE جدید را نیز باید در نظر گرفت . این ساعت بسیاری از قابلیت های مدل سری ۵ و تعدادی از ویژگی های سری ۶ را با قیمت کمتری برای شما به ارمغان می آورد .

برای کاربرانی که در حال حاضر مدل سری ۵ را دارند شاید ارتقا به مدل سری ۶ زیاد انتخاب معقولی نباشد . البته این موضوع در صورتی درست است که کاربران هر سال سخت افزار ساعت خود را عوض نکنند و یا قابلیت سنجش میزان اکسیژن خون را نخواهند . برای کسانی که اپل واچ سری ۴ و یا قدیمی تر دارند , و یا کسانی که برای اولین بار می خواهند ساعت هوشمند اپل را بخرند , اپا واچ سری ۶ یک گزینه شگفت انگیز با امکاناتی فوق العاده است . اما از همه مهم تر , به عنوان جدید ترین پرچم دار سخت افزار های پوشیدنی اپل , مشتریانی که مدل سری ۶ را بخرند از تمام آن چه اپل برای ارائه دارد , بهره مند می شوند .

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه‌ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت‌ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید، تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید، تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مهدي گفت:

    متاسفانه قابلیت اکسیژن سنجی و ecg یا همون اکو قلب در ایران کار نمیکند وخرید