انارمگ
۰

ادعای برتری اینتل در مقایسه پردازنده M1 اپل با اینتل، توسط معیارهای گزینشی خود

اینتل که یک شرکت تولیدکننده پردازنده است ادعا کرده که پردازنده‌های این شرکت کماکان از پردازنده‌های M1 اپل بهتر است. با این حال، مقایسه و نتیجه‌گیری‌ای که توسط این شرکت بین پردازنده M1 اپل با پردازنده اینتل صورت گرفته بر اساس معیارهای گلچین شده است؛ انتخاب این معیارها نیز بر عهده خود این شرکت بوده است. 

کاربران از چیپ سیلیکونی اپل ماه‌ها است که استفاده می‌کنند. دلیل انتخاب مک بوک توسط کاربران این بود که بهبودهای پردازنده‌ای عالی مک بوک‌های M1 از چیپ‌های اینتل که اپل در بعضی از محصولات خود استفاده کرده بود، سر تر بود. با این حال، شرکت مدعی همچنان سعی دارد اعلام کند محصولات‌اش در دنیای واقعی (تست‌های روزمره) عملکرد بهتری نسبت به محصولات اپل دارد. 

اگرچه طبق اسلایدهای منتشر شده توسط Tom’s Hardware (مجله خبری تکنولوژی)، می‌بینیم برخی ادعاهای سخت‌افزاری زیر سوال برده شده‌اند. 

در این اسلایدها، مک بوک پرو ۱۳ اینچی M1 با رم ۱۶گیگابایتی با رقیب خود، Core i7-1185G7 چهارهسته‌ای، ۸ thread، و سرعت حداکثری پردازش ۴.۸GHz با رم ۱۶گیگابایتی مقایسه شده است. 

همانطور که در موارد مختلف مقایسه میبینید، پردازنده M1 اپل با اینتل هم‌نظیر یا از آن بهتر اند؛ اگرچه صحت این اطلاعات کاملا تایید نشده است. برای شروع باید گفت که مثلا معیار “تست‌های استفاده واقعی و راهبردی” اینتل شامل یک سری از آزمایش‌ها است که ظاهرا دیگر شرکت‌های تست کننده همیشگی از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. 

از این آزمایش‌ها می‌توان به تست قدرت پردازش WebXPRT 3 در کروم، مایکروسافت آفیس ۳۶۵ و ابزارهای هوش مصنوعی Topaz Labs اشاره کرد. در بعضی تست‌ها نیز از معیارهای متداول‌تری استفاده شده است مثل HandBrake و برنامه‌های Adobe Creative Cloud. که در نتیجه‌گیری، از داده‌های ارایه شده اولیه بسیار بیش‌تر از تست‌های ثانویه استفاده شده است. 

نتایج استنتاج شده توسط اینتل به این صورت است: سرعت پردازش تراشه‌های اینتل “در برنامه‌های ادیت عکس آنلاین، به طور کلی %۳۰ سریع‌تر بوده و  پردازش ۳ برابری نسبت به M1 دارند” و سرعت پردازش چیپ اینتل “در بعضی قسمت ها مثل انتقال فایل PDF، حدود ۲.۳ برابر سریع‌تر از اپل است.”

در تست‌های Handbrake اینتل نیز می‌بینیم که ترنس‌کد سخت‌افزاری M1 اپل نیز به کلی نادیده گرفته شده است در صورتی که در تست ویندوز، معیارهای رایج QuickSync سخت‌افزاری اینتل اعمال شده است.

تمرکز اپل در سری M1 بیش‌تر برروی موضوع یادگیری ماشینی تسهیل شده است اما از آن طرف ادعا عجیب Intel این است که تراشه این شرکت در تست Topaz Labs، پردازش شش برابر سریع‌تر از M1 بوده است. ادعای Intel در نتیجه تست‌های Premiere این بود که تراشه‌های این شرکت ۱.۷ برابر سریع‌تر اند. در صورتی که در تست‌های Photoshop و Lightroom Classic که بر اساس Rosetta 2 بود، مشخص شد که در واقع تراشه‌های پردازنده این شرکت ۱.۵ برابر از اپل سریع‌تر اند. 

خرید و قیمت روز مک بوک پرو M1 – کلیک کنید

 

جالب است بدانید درمورد قدرت اجرای بازی‌ها، اینتل نتایج بیش‌تر و جالب‌تری به مخاطب ارائه داده است. به طور مثال، از یک سو ادعا اینتل این است که هیتمن برروی M1 کیفیت بهتری نسبت به Core i7 دارد. از سوی دیگر این کمپانی گفته قدرت پردازش چیپ‌های اش برای بازی‌هایی مثل بوردرلندز ۳ و شادو آف تومب رایدر هم‌نظیر M1 و یا بهتر از آن است. جالب‌تر از همه این ها، ادعای اینتل مبنی بر “یک مجموعه از بازی‌های اجرانشدنی برروی مک بوک اپل” است؛ از این مجموعه می‌توان هیتمن ۲، مترو اگزودوس، گرید ۲۰۱۹ و “بسیاری دیگر” اشاره کرد. اینتل در مقایسه خود میزان فریم این بازی‌ها برروی M1 را عدد ۰ اعلام کرده است! 

این شرکت همچنین اعلام کرد که M1 در ۸ تست از ۲۵ تستِ “روزی در زندگی” پردازنده‌ی پیشرفته Evo این شرکت ناموفق عمل کرده است. منظور از این عدم موفقیت، انجام اعمال ساده‌ای مثل “سوییچ به تقویم در Outlook” و “گذاشتن ویدیو کنفرانس در برنامه زوم” است؛ در دفاع از اپل باید گفت این کارها حتی در مک M1 نیز بسیار آسان انجام می‌گیرند. 

اینتل به منظور تایید صحت ادعای اپل مبنی بر عمر باتری ۱۸ساعته مک بوک ایر نیز از تست‌های خود کمک گرفته است. در این تست‌ها Intel ادعا می‌کند که عمر باتری این دستگاه در شرایط مختلف – مثل تماشای فیلمی در نتفلیکس یا باز کردن چند پنجره‌ در سافاری – در واقع ۱۰ ساعت و ۱۲ دقیقه است. همچنین اینتل اعلام کرد که قدرت باتری این دستگاه همانند ایسر سوییفت ۵ (Acer Swift 5) با پردازنده Core i7-1165G7 است که همین اعمال را با کروم انجام داده باشد که عمر باتری آن در این حالت ۱۰ ساعت و ۶ دقیقه است. 

ادعاهای شرکت Intel درباره قیمت و طراحی (Form Factor) همه بر ضد اپل اند. اگرچه اینتل فراموش می‌کند که مک بوک ایر را در لیستی جداگانه با محصولات خود مقایسه کرده است. این مقایسه ناشیانه همچنین درمورد محدودیت‌های صفحه نمایش و تنوع پورت‌های دستگاه نیز صدق می‌کند.

به احتمال زیاد این کمپانی سعی دارد محصولات خود را بهتر از دیگر محصولات نشان دهد و متاسفانه این کار را با بد جلوه دادن رقبای‌اش انجام می‌دهد. ارائه نتایج و پروسه پیچیده مقایسه اینتل نشان می‌دهد که این شرکت برای خوب جلوه دادن محصولات‌اش خود را به زمین و آسمان می‌زند. اینتل سعی دارد با گلچین کردن تست‌ها و استفاده از نتایج به دست آمده‌ی نه چندان واضح و روشن، محصولات خود را باکیفیت نشان دهد.

خرید گیفت کارت ارزان اپل – کلیک کنید

با این که Intel از سیاست اپل درباره تراشه‌های سیلیکونی حمایت می‌کند اما دارد خیلی تلاش می‌کند تا در لیست برترین پردازنده‌ها قرار گیرد و درحال حاضر تحت فشار است. مشکل اینتل این است که به رقیبان خود اجازه داده که وارد بازار شوند. یکی از رقبای این شرکت، کمپانی اپل است که دست به کار شده تا تراشه‌های خود را تولید کند. از دیگر رقبای اینتل می‌توان Nvidia و AMD را نام برد که بسیار در صنعت پردازش هوش مصنوعی موفق عمل کرده‌اند و روز به روز درحال پیشرفت هستند.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه‌ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت‌ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید، تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید، تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *