انارمگ
۰

نقد و بررسی مشخصات آیپد مینی ۵ ؛ساده اما پر کاربرد

آیپد ۵ مینی ۲۰۱۹ ، یکی از جدیدترین محصولات شرکت اپل است که به دلیل قدرت عملکرد خوب و ابعاد مناسبش توانسته آمار فروش خوبی داشته باشد. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی آیپد مینی ۵  ۲۰۱۹ اپل بپردازیم در ادامه مجله انارمگ همراه باشید…

 

طراحی آیپد مینی ۵ ۲۰۱۹

اگر نسل قبلی آیپد مینی اپل یعنی iPad Mini 4 را در کنار نسخه جدید این محصول قرار دهید و از نمای رو به رو یا پشت به آن ها نگاه کنید، تقریبا هیچ تفاوت ظاهری در آن ها مشاهده نخواهید کرد! بنابراین انتظار نداشته باشید که اپل در سبک طراحی و ظاهر آیپد مینی ۵ نوآوری خیلی خاصی را ایجاد کرده باشد. این تبلت از نظر ظاهر و سبک طراحی کاملا مشابه با آیپد مینی ۴ ۲۰۱۵ طراحی و به عقیده ما این موضوع اصلا جالب نیست. حتما می‌دانید در سال ۲۰۱۹ حتی صفحه نمایش تبلت ها هم با حاشیه های باریک تر طراحی می‌شوند و این سبک طراحی نشان از به روز بودن ظاهر تبلت دارد، اما در طراحی آیپد مینی ۲۰۱۹ هیچ توجهی به این موضوع نشده و حاشیه های صفحه نمایش دستگاه بسیار ضخیم هستند. بدین ترتیب چیزی در حدود ۷۰.۶ درصد از کل مساحت پنل جلوی تبلت توسط صفحه نمایش آن احاطه شده است.

 

آیپد مینی 5 2019

 

فریم اصلی تبلت و قاب پشت آن از فلز ساخته شده و مقاومت بسیار خوبی در برابر فشار، ضربه و حتی خراشیده شدن دارد، اما توصیه می‌کنیم برای محافظت هرچه بهتر و بیشتر از قاب پشت iPad Mini 2019 حتما کاور تبلت مناسب آن را تهیه کنید و دستگاه را به همراه کاور اختصاصی خودش مورد استفاده قرار دهید. آیپد مینی ۲۰۱۹ اپل از دکمه فیزیکی هوم بهره می‌برد و این دکمه در لبه زیرین صفحه نمایش دستگاه نصب شده و می‌تواند نقش تاچ آیدی (Touch ID) یا همان اسکنر انگشت را هم ایفاء کند. خوشبختانه در بررسی آیپد مینی ۵ ۲۰۱۹ مشخص شد که عملکرد تاچ آیدی این تبلت بسیار روان و دقیق است و کیفیت عالی را ارائه می‌کند. تاخیر مابین لمس دکمه تاچ آیدی و آنلاک شدن صفحه نمایش تبلت بسیار ناچیز است و این موضع سرعت عمل خوب تاچ آیدی دستگاه را نشان می‌دهد.

خرید گیفت کارت اپل آیتیونز – کلیک کنید

زمانی که از نمای پشت به تبلت مورد نظر نگاه کنید هم خیلی ویژگی خاصی توجهتان را جلب نمی‌کند. در وسط قاب پشت آن لوگوی اپلحک شده و در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت دستگاه هم لنز دوربین اصلی وجود دارد. ابعاد بدنه iPad Mini 2019 معادل ۶.۱ در ۱۳۴.۸ در ۲۰۳.۲ میلیمتر بوده و از این نظر هم هیچ تفاوتی مابین این محصول و آیپد مینی ۴ ۲۰۱۵ دیده نمی‌شود. ضخامت ناچیز بدنه این تبلت سبب خواهد شد که باریک بودن آن کاملا قابل حس باشد و جذابیت خاصی را برای دستگاه به ارمغان آورد. ضمنا ابعاد کوچک و متراکم تبلت باعث شده که حمل و نقل آن به سادگی امکانپذیر باشد و خیلی راحت بتوان با قرار دادن تبلت در کیف، کوله و غیره یا در دست گرفتن دستگاه آن را حمل کرد. بنابراین یکی از ویژگی های خوب تبلت آیپد مینی ۲۰۱۹ مربوط به ابعاد خوب و حمل‌پذیری راحت آن می‌شود.

 

آیپد مینی 5 2019

 

اپل تبلت iPad Mini 2019 را از نظر قابلیت اتصال در دو نسخه مختلف عرضه می‌کند. یکی از این دو نسخه قابلیت نصب سیم کارت و پشتیبانی از شبکه LTE 4G را دارد اما نسخه دیگر فقط از اتصال وای فای (Wi-Fi) پشتیبانی می‌کند و از نصب سیم کارت و موبایل دیتا پشتیبانی به عمل نمی‌آورد. طبیعتا خرید نسخه پشتیبانی کننده این محصول از اتصال سیم کارت می‌تواند تجربه جالب تری را برایتان به همراه داشته باشد چون در این حالت محدود به اتصال وای فای نخواهید بود و می‌توانید از اینترنت سیم کارت اختصاصی خود آیپد هم استفاده کنید. وزن نسخه پشتیبانی کننده از سیم کارت تبلت iPad Mini 2019 به چیزی در حدود ۳۰۸ گرم می‌رسد، اما وزن نسخه وای فای این تبلت حدود ۳۰۰ گرم است. البته تفاوت ۸ گرمی مابین وزن این دو نسخه تبلت خیلی موضوع مهم و حائز اهمیتی نیست و در عمل قابل درک نخواهد بود. آیپد مینی ۲۰۱۹ اپل به اسپیکر های استریوی با کیفیتی هم مجهز شده که صدای خروجی از آن رسا و مناسب است و تجربه‌ای دلنشین در حین تماشای فیلم و سریال را برایتان به ارمغان می‌آورد.

 

اما یکی از ویژگی هایی که باید در بررسی آیپد مینی ۵ ۲۰۱۹ اپل به آن اشاره کنیم و منجر به تفاوت این محصول از نسل پیشین می‌شود مربوط به پشتیبانی آن از قلم استایلوس خواهد بود. اپل برای اولین بار آیپد مینی عرضه کرده که از قلم استایلوس اختصاصی خودش پشتیبانی می‌کند و با آن امکان انجام کارهای مختلف نظیر نوت برداری و غیره فراهم می‌شود. اما نکته منفی داستان این است که قلم استایلوس iPad Mini 5 به طور پیش فرض و همراه آن عرضه نمی‌شود و برای خرید این قلم باید هزینه اضافه‌ای از سوی کاربر پرداخت شود. اپل در طراحی قلم استایلوس iPad Mini 22019 دقت زیادی صرف کرده و عملکرد این قلم بسیار روان و دقیق خواهد بود. از آنجایی که قلم تبلت به طور پیش فرض همراه آن عرضه نمی‌شود، خیلی وارد جزئیات آن نخواهیم شد.

 

آیپد مینی 5 2019

 

بنابراین در یک جمع‌بندی کلی از سبک طراحی و ظاهر آیپد مینی ۵ ۲۰۱۹ اپل باید گفت که این محصول عملا هیچ تفاوتی با نسل پیشین خودش یعنی آیپد مینی ۴ ۲۰۱۵ ندارد. به نظر می‌رسد اپل دقیقا از بدنه و قاب همان آیپد قدیمی در آیپد جدیدش استفاده کرده و تغییرات بسیار جزئی در آن اعمال کرده که خیلی محسوس نیستند. پشتیبانی iPad Mini 2019 از قلم استایلوس اصلی ترین تفاوتی است که این تبلت نسبت به نسل های قبل دارد. ضمنا کیفیت ساخت دستگاه مثل همیشه بالاست و ابعاد کوچک و وزن مناسب آن به حمل‌پذیری بهتر دستگاه کمک می‌کنند. اگر به دنبال خرید یک تبلت کوچک هستید که کیفیت ساخت خوبی داشته باشد، آیپد مینی ۵ اپل می‌تواند گزینه خرید خوبی به شمار آید.

خرید و قیمت روز آیپد مینی ۵ – کلیک کنید

 صفحه نمایش آیپد مینی ۵ ۲۰۱۹

در این بخش از نقد و بررسی آیپد مینی ۵ ۲۰۱۹ اپل در رابطه با صفحه نمایش این تبلت و کیفیت عملکرد آن صحبت می‌کنیم. با یک نگاه جزئی به ویژگی های اصلی صفحه نمایش iPad Mini 5 متوجه خواهید شد که از این نظر هم خیلی تفاوتی مابین این تبلت و آیپد مینی ۴ وجود ندارد! صفحه نمایش این تبلت مثل آیپد مینی ۴ ۲۰۱۵ از نوع IPS LCD بوده و اندازه ۷.۹ اینچی دارد. وضوح تصویر مشابه ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ پیکسل توسط آن ارائه شده و تراکم پیکسلی نمایشگر آن هم دقیقا مثل iPad Mini 4 به چیزی در حدود ۳۲۴ پیکسل در هر اینچ می‌رسد. همانطور که در بخش قبل گفتیم حاشیه های صفحه نمایش آیپد مینی ۵ اپل ضخیم هستند و بدین سبب فقط چیزی در حدود ۷۰.۶ درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه توسط صفحه نمایش آن احاطه می‌شود. اپل روی نمایشگر آیپد مینی ۵ را با یک لایه شیشه ضد خش پوشانده اما اکیدا توصیه داریم که برای محافظت از صفحه نمایش دستگاه حتما روی آن یک لایه گلس ال سی دی نصب کنید.

 

آیپد مینی 5 2019

 

صفحه نمایش ۷.۹ اینچی تبلت iPad Mini 2019 از قابلیت های DCI-P3 و True-Tone پشتیبانی می‌کند که هر دوی آن ها منجر به ارائه تصویر با کیفیت تر و شاداب تر خواهند شد. در بررسی آیپد مینی ۵ ۲۰۱۹ مشخص شد که صفحه نمایش این تبلت کیفیت بسیار مطلوبی دارد و محتوای روی آن با وضوح عالی نمایش داده می‌شوند. تراکم پیکسلی خوبی توسط صفحه نمایش نه چندان بزرگ دستگاه ارائه شده و این امر سبب می‌شود جزئیات تصویر کیفیت بسیار مطلوبی داشته باشد. شادابی رنگ ها، کنتراست و شارپنس بالایی توسط نمایشگر تبلت مورد نظر ارائه می‌شود و مجموع این ویژگی ها سبب شده‌اند که صفحه نمایش آیپد مینی ۲۰۱۹ بسیار با کیفیت عمل کند و تماشای فیلم و سریال در آن واقعا لذت بخش باشد. ضمنا صفحه نمایش تبلت iPad Mini 2019 قدرت خوبی هم در تولید روشنایی دارد. به موجب این ویژگی استفاده از تبلت در محیط های باز و تحت تابش نور به راحتی امکانپذیر می‌شود چون محتوای روی نمایشگر به لطف روشنایی خوب آن کاملا قابل درک و تفکیک خواهند بود. بنابراین به طور کلی باید گفت که صفحه نمایش تبلت iPad Mini 2019 کیفیت خوبی دارد و این موضوع از نقاط قوت دستگاه است.


 سیستم عامل آیپد مینی ۵

به جرئت مدعی می‌شویم یکی از بهترین ویژگی های تبلت آیپد مینی ۲۰۱۹ مربوط به سیستم و بستر نرم افزاری بسیار روان آن می‌شود. البته سخت افزار قدرتمند تبلت هم در عملکرد روان بستر نرم افزاری آن بی‌تاثیر نیست اما بهینه بودن بستر نرم افزاری تبلت و همگام‌سازی دقیق آن با سخت افزار دستگاه اصلی ترین عواملی هستند که منجر به این مسئله می‌شوند. سیستم عامل iOS 12.1.3 به طور پیش فرض روی iPad Mini 5 اپل نصب شده و بدون تردید حداکثر تا ۴ یا ۵ سال آینده تمام آپدیت های جدید سیستم عامل iOS برای این تبلت منتشر می‌شوند. زمانی که در منوهای مختلف تبلت پرسه می‌زنید به خوبی متوجه روان بودن و کیفیت عملکرد بستر نرم افزاری آن خواهید شد. اجرای اپلیکیشن ها و جهش مابین آن ها سرعت بسیار مطلوبی دارد و iOS 12 امکان استفاده همزمان از دو اپلیکیشن در حالت Split-Screen را هم ارائه می‌کند.

 

آیپد مینی 5 2019

 

به موجب قابلیت Split-Screen شما می‌توانید صفحه نمایش تبلت را به دو نیم تقسیم کرده و در هر بخش یک اپلیکیشن مجزا را اجرا و به طور همزمان کنترل کنید. در بررسی آیپد مینی ۵ ۲۰۱۹ مشخص شد که حالت اسپلیت اسکرین این تبلت حتی در شرایطی که سنگین ترین برنامه ها در کنار هم اجرا شوند هم عملکرد روان و کاملا سلیسی دارد. برای استفاده بهینه از قلم استایلوس تبلت هم ویژگی های نرم افزاری خاصی در آن ارائه شده‌اند که بکارگیری آن ها می‌تواند تجربه‌ای متفاوت را برایتان به همراه داشته باشد. نصب سنگین ترین اپلیکیشن ها و استفاده مداوم از آن ها هم هیچ لگ و تاخیری را در بستر نرم افزاری تبلت به وجود نمی‌آورد. بنابراین اگر می‌خواهید تبلتی داشته باشید که از نظر نرم افزاری عملکرد سریع و روانی را ارائه کند و بروز لگ و تاخیر در آن معنا و مفهومی نداشته باشد، مطمئنا iPad Mini 2019 اپل یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود.

 

 پردازنده، رم و حافظه داخلی

مطمئنا یکی از مهمترین مسائلی که باید در بررسی آیپد مینی ۵ ۲۰۱۹ به آن اشاره کنیم مربوط به قدرت عملکرد این تبلت و ویژگی های پردازنده، رم و حافظه داخلی آن می‌شود. تبلت iPad Mini 5 از تراشه A12 Bionic اپل بهره می‌برد که طی فرآیند ۷ نانومتری تولید شده و در حال حاضر جدیدترین و با کیفیت ترین تراشه تولیدی شرکت اپل بوده و در محصولاتی همچون آیفون XS و آیفون XS Max هم از آن استفاده شده است. پردازنده مرکزی این تراشه شش هسته‌ای بوده و از چهار هسته Tempest با فرکانس کاری ۱.۶ گیگاهرتز و دو هسته Vortex با فرکانس کاری ۲.۵ گیگاهرتز تشکیل می‌شود. پردازنده گرافیکی Apple GPU هم در آن وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. بنابراین کاملا مشخص است که آیپد مینی ۲۰۱۹ از تراشه‌ای فوق قدرتمند بهره می‌برد و انتظار داریم قدرت پردازشی بالایی هم داشته باشد. اما رم تبلت چه ظرفیتی را ارائه کرده است؟ آیپد مینی ۲۰۱۹ اپل از رم ۳ گیگابایتی بهره می‌برد و از نظر حافظه داخلی هم در دو نسخه مختلف روانه بازار شده که به ترتیب ظرفیت ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایتی دارند! بنابراین هیچ آپشن ۱۲۸ گیگابایتی یا ۳۲ گیگابایتی برای این تبلت ارائه نشده و نسخه پایه آن حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی و نسخه برتر دستگاه حافظه ۲۵۶ گیگابایتی را ارائه می‌کند. مثل همیشه iPad Mini 2016 هم از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی به عمل نمی‌آورد و نمی‌توان با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را افزایش داد.

خرید اشتراک اپل موزیک – کلیک کنید

 

همانطور که در بخش نرم افزار اشاره کردیم، تبلت آیپد مینی ۵ ۲۰۱۹ قدرت عالی در اجرای اپلیکیشن های مختلف دارد، بنابراین بدون مشکل تمام نیازهای عادی یک کاربر معمولی را برطرف می‌کند. اما قدرت عملکرد تبلت برای بازی کردن و گیمینگ چگونه است؟ برای پاسخگویی به این سوال ما سه بازی پابجی (PUBG)، آسفالت ۹ لجندز (Asphalt 9 Legend) و فورتنایت (Fortnite) را روی این تبلت نصب و هر یک را برای مدت زمان ۱۰ دقیقه اجرا کردیم. سپس سعی داشتیم مابین اپلیکیشن هایی که در پس زمینه تبلت فعال هستند جهش داشته باشید و سرعت و کیفیت عملکرد رم ۳ گیگابایتی دستگاه را تست کنیم. بدین ترتیب دید کاملا واضحی از قدرت عملکرد تبلت در زمینه گیمینگ و بازی کردن به دست می‌آید.

 

آیپد مینی 5 2019

 

نتیجه بررسی آیپد مینی ۵ ۲۰۱۹ به وضوح نشان داد که این تبلت برای افرادی که علاقمند گیم و بازی های آنلاین و سنگین هستند هم گزینه خرید عالی خواهد بود. هر سه بازی پابجی، آسفالت ۹ و فورتنایت بدون کوچک ترین لگ و تاخیری در iPad Mini 5 اجرا شده و قابل انجام بودند. حتی زمانی که تنظیمات گرافیکی بازی ها در بالاترین سطح ممکن قرار گیرند هم اجرای آن ها کاملا روان و بدون مشکل در آیپد مینی ۲۰۱۹ انجام می‌شود. زمانی که بازی های سنگین و HD را برای مدت زمان طولانی در iPad Mini 2019 اجرا کنید، بدنه تبلت داغ خواهد شد اما شدت گرمای بدنه تبلت خیلی زیاد و آزاردهنده نیست. ضمنا جهش مابین اپلیکیشن های پس زمینه تبلت هم بعد از ۳۰ دقیقه اجرای بازی های HD نام برده شده با کیفیت کاملا مطلوبی انجام شد و آیپد مینی ۲۰۱۹ ثابت کرد که از نظر قدرت عملکرد یک تبلت بسیار با کیفیت و خوب است. بنابراین اگر به قدرت عملکرد تبلت اهمیت می‌دهید، مطمئن باشید iPad Mini 2019 اپل می‌تواند یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان باشد.

 

 دوربین

دوربین اصلی آیپد مینی ۲۰۱۹ از یک لنز ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم F2.4 تشکیل شده که از قابلیت فوکوس خودکار، HDR و ضبط ویدئو های فول اچ دی با فریم ریت ۳۰ فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند. دوربین سلفی تبلت هم از لنزی ۷ مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل می‌شود. عموما در طراحی تبلت ها خیلی به کیفیت عملکرد دوربین تبلت اهمیت داده نمی‌شود، اما دوربین های اصلی و سلفی تبلت iPad Mini 5 واقعا نسبت به دیگر تبلت های مشابه و هم رده کیفیت خوبی دارند. بنابراین با دوربین اصلی و سلفی این تبلت می‌توانید در محیط های با نور مناسب عکس های خوبی ضبط کنید، اما طبیعتا در محیط های کم نور و تاریک کیفیت عکسبرداری کاهش پیدا می‌کند. البته نباید انتظار داشته باشید که کیفیت عملکرد دوربین آیپد مینی ۵ ۲۰۱۹ مشابه با آیفون های اپل باشد و قدرتی در این حد را ارائه کند. دوربین های اصلی و سلفی تبلت iPad Mini 2019 در نوع خود و در مقایسه با دیگر تبلت ها کیفیت خوبی دارند و می‌توان با آن ها عکس های مطلوبی در محیط های با نور مناسب ضبط کرد.

 

آیپد مینی 5 2019

 

 باتری و شارژدهی 

در آخرین مرحله نقد و بررسی آیپد مینی ۵ ۲۰۱۹ اپل در رابطه با باتری این تبلت و کیفیت شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در تبلت مذکور بکار رفته از نوع لیتیوم یونی است و درست مثل آیپد مینی ۴ ظرفیت ۵۱۲۴ میلی آمپر ساعتی دارد. البته با توجه به اینکه iPad Mini 5 به تراشه بهینه A12 مجهز شده انتظار داریم کیفیت شارژدهی آن به مراتب بهتر از کیفیت شارژدهی باتری آیپد مینی ۲۰۱۵ باشد. در بررسی آیپد مینی ۵ ۲۰۱۹ هم دقیقا شاهد همین مسئله بودیم. باتری این تبلت با یک بار شارژ و در حالتی که از آن به طور نرمال استفاده شود به راحتی می‌تواند تا ۱.۵ روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند و در اغلب مواقع توان شارژدهی آن به ۲ روز هم می‌رسد. البته اجرای بازی های سنگین مثل فورتنایت می‌تواند منجر به افزایش سرعت مصرف شارژ باتری شود. بنابراین اگر خیلی اهل بازی کردن و گیم هستید، شارژ باتری تبلت آنقدرها هم برایتان دوام نمی‌آورد و این یک امر طبیعی است.

 

یکی دیگر از ویژگی های خوب و جدید تبلت iPad Mini 5 2019 مربوط به پشتیبانی آن از قابلیت شارژ سریع می‌شود. به موجب این ویژگی می‌توانید باتری تبلت را با سرعت بیشتری شارژر کنید. در بررسی ما مشخص شد که باتری تبلت با استفاده از شارژر اورجینال و فابریک آن ظرف ۳۰ دقیقه حدود ۳۵ درصد شارژ می‌شود و ظرف مدت زمانی در حدود ۲ ساعت و ۱۰ دقیقه فول شارژ خواهد شد. بنابراین پشتیبانی آیپد مینی ۵ ۲۰۱۹ از قابلیت شارژ سریع یکی از ویژگی های خوب، مناسب و جدید آن است.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی آیپد مینی ۵ ۲۰۱۹ اپل (Apple iPad Mini 5 2019) پرداختیم. این تبلت از کیفیت ساخت بالایی بهره می‌برد اما ظاهر و سبک طراحی قدیمی دارد. قدرت پردازشی عالی تبلت و بستر نرم افزاری روان آن از اصلی ترین ویژگی های مثبت آن هستند. پشتیبانی از قلم استایلوس و همچنین شارژ سریع هم از ویژگی های جدید و خوب iPad Mini 5 محسوب می‌شوند. اگر می‌خواهید با صرف هزینه‌ای نسبتا مناسب یک تبلت کوچک و پرقدرت از سری محصولات شرکت اپل را بخرید، مطمئن باشید آیپد مینی ۲۰۱۹ یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه‌ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت‌ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید، تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید، تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *