اگر شما نیز یکی از کابران دیوایس های اپل هستید و می‌خواهید تا یکی از کنسول‌های پلی استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس را خریداری کنید، بهتر است برای تصمیم‌گیری بهتر تا آخر این مطلب همراه ما باشید. این شما و این مقایسه پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس.

 

ایکس باکس سری ایکس

مایکروسافت در این نسل دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و سری اس را روانه‌ی بازار می‌کند

مدل ایکس سری ایکس از کیفیت ۸K HDR پشتیبانی می‌کند و از طرفی نیز با رزولوشن ۲۱۶۰P می‌تواند بازی‌ها را تا ۱۲۰ فریم اجرا کند. سری اس نیز از رزولوشن ۱۴۴۰P و ۱۲۰ فریم پشتیبانی می‌کند و کنسولی تماما دیجیتال است. هر دو مدل از نظر سرویس‌دهی به محصولات اپل بسیار نزدیک عمل می‌کنند.

برنامه‌های Xbox روی iOS

برنامه Xbox App یکی از بهترین راه‌ها برای تعامل اپل با ایکس باکس است. از طریق این برنامه می‌توانید بازی هایی که می‌خواهید را خریداری کنید و روی کنسول خود دانلود کنید. همچنین می‌توانید فایل‌های دانلودی خود را نیز مدیریت کنید.

خرید گیفت کارت ارزان پلی استیشن – کلیک کنید

این برنامه همچنین به شما کمک می کند برای اولین بار نحوه تنظیم یک کنسول را یاد بگیرید.پس از جفت شدن دیوایس اپلی و کنسول می توانید دیتای گرفته شده هنگام بازی را مشاهده کرده یا حتی بازی ها را از راه دور انجام دهید.

ریموت پلی نیز یکی از ویژگی‌های دیگر این برنامه است که به تازگی به آن اضافه شده که به کمک این ویژگی می‌توانید بازی‌ها را روی آیفون یا آیپد خود اجرا کنید اما با این کار کیفیت کلی بازی را کاهش می دهد و همچنین از طریق این برنامه می‌توان به اسکرین شات‌ها و ویدیو‌های ذخیره شده‌ی خود نیز دسترسی داشته باشید. این ویژگی در برنامه Playstation وجود ندارد.

برنامه Xbox Game Pass نیز در دسترس علاقه‌مندان اپلی ایکس باکس قرار دارد تا کاربران بتوانند به سادگی بازی‌های خود را انتخاب و آن‌ها را روی کنسول خود دانلود کنند. این کار را می‌توان به کمک برنامه Xbox نیز انجام داد اما برنامه Game Pass به منظور این سرویس ساخته شده است.

به کمک سرویس Game Pass می‌توانید با پرداخت ماهیانه ۱۰ دلار، با آرشیو عظیمی از بازی‌ها مختلف دسترسی داشته باشید.

Game Pass شامل بازی هایی است که در iOS نیز وجود دارد و احتمالا روزی به کاربران اجازه دهد نسخه های این بازی ها را مستقیماً در دستگاه های Apple خود نصب و بازی کنند. فیل اسپنسر ، مدیر ایکس باکس گفت که مایکروسافت همچنان علاقه مند است که این سرویس را به آیفون منتقل کند که مستقیما رو ایفون آنرا اجرا کنند اما در قوانین فعلی اپل به توسعه دهندگان اجازه می دهد خدمات اشتراک بازی را با دو شرط خاص به در app store داشته باشند

۱- برنامه باید از App Store دانلود شود
۲- برنامه باید صرفا شامل آرشیوی از بازی‌ها شود و نمی‌تواند خود به صورت مستقیم بازی ها را اجرا کند.
این بدان معنی است که بازی های Xbox Game Pass بدون پرداخت هزینه اضافی در فروشگاه App iOS قابل دانلود خواهند بود.

برنامه Xbox Family Setting نیز آخرین سرویس ایکس باکس برای سیستم عامل iOS است. این برنامه برای کنترل ایکس باکس فرزندان توسط والدین طراحی شده است. به کمک این برنامه می‌توانید برای استفاده از ایکس باکس فرزندانتان، ساعات محدودی را تعیین کنید تا آن‌ها بیش از حد به بازی کردن نپردازند.

پشتیبانی از کنترلر ایکس باکس

کنترل‌های ایکس باکس از iOS 13 به بعد قابلیت پشتیبانی از دستگاه های اپلی را دارد که شما می توانید کنترلر‌های سری ایکس و اس به راحتی با دستگاه‌های iOS متصل کنید. حتی تریگر‌های تطبیق پذیر نیز از iOS 14 به بعد مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد.

خرید گیفت کارت ایکس باکس – کلیک کنید

پلی استیشن ۵

سونی نیز مانند ایکس باکس دو کنسول را روانه‌ی بازار می‌کند با این تفاوت که این دو کنسول به جز بهره‌گیری از دیسک درایو فیزیکی، هیچ فرقی با یکدیگر از نظر سخت افزاری ندارند.

پلی استیشن ۵ می‌تواند بازی‌ها را با کیفیت ۴K تا ۱۲۰ فریم اجرا کند و حتی خروجی ۸K نیز داشته باشد.

برنامه‌های پلی استیشن

برنامه‌ی Playstation App کمی محدودتر از ایکس باکس است. کاربران می‌توانند به کمک آن متن بفرستند و در گروه های صوتی شرکت کنند و به بازی‌ها بپیوندند. همان طور که پیش از این نیز اشاره شد، نمی‌توان از طریق این برنامه به ویدیو‌ها و اسکرین‌شات‌ها دسترسی داشت.

به کمک این برنامه همچنین می‌توانید لیست تروفی های خود را نیز مشاهده کنید و ببینید که دوستان شما آنلاین هستند یا خیر.شما می‌توانید یک بازی را بخرید و بلافاصله روی کنسول خود آن را دانلود کنید. مدیریت حافظه‌ی دستگاه نیز از طریق این برنامه قابل دسترسی است.

برخلاف ایکس باکس ، Playstation یک برنامه جداگانه دارد که به بازی از راه دور در iOS اختصاص دارد. برنامه PS Remote Play یک برنامه تک منظوره است البته باید گوشی و پلی‌استیشن شما به یک شبکه متصل شده باشند.

کنترل های لمسی روی صفحه بهینه‌شده‌اند. توجه داشته باشید که برای تجربه ی بهتر، باید اتصال اینترنت قوی را داشته باشید.

Playstation 5 می تواند سیگنال کامل ۱۰۸۰p را با کیفیت HDR به دستگاه iOS شما منتقل کند.

 

 پشتیبانی از کنترلر پلی استیشن

کنترلر نسل پیشین سونی روی iOS کاملا کار می‌کند، با این حال هنوز سونی چیزی در مورد کنترلر جدید خود اعلام نکرده است با این حال شاید این ویژگی در آینده اضافه شود.

 

استریم بازی

با وجود اینکه مایکروسافت سرویس‌هایی مانند xCloude و گیم پس را دارد، اما سونی چنین ویژگی‌هایی را معرفی نکرده است. البته سونی یک سرویس به نام PS Now دارد که می‌تواند با سیاست‌های فعلی اپل، روی اپ استور قرار گیرد اما فعلا به نظر نمی‌رسد که سونی تمایلی به آوردن این سرویس روی iOS داشته باشد.

Apple TV

هر دو کنسول در زمان عرضه‌ی خود، پشتیبانی از برنامه Apple TV را اعلام کردند و با دانلود آن روی کنسول‌های خود، می‌‌توانید که از تمامی فیلم و سریال‌هایی این برنامه استفاده کنید. تجربه‌ی کاربری این برنامه روی هر دو کنسول یکسان است و تفاوتی نمی‌کند.

 

 جمع بندی

سونی به دلیل سیاست‌های انحصار طلبانه‌ی خود، کمتر با سایر شرکت‌ها می‌جوشد و این موضوع را نیز می‌توان از سرویس‌های کم این شرکت روی iOS فهمید.

همانطور که گفته شد ، تجربه برنامه Playstation تجربه بدی نیست. اگرچه محدودتر از Xbox است ، اما ویژگی های مهم آن مانند بازی از راه دور ، مدیریت کتابخانه بازی و چت صوتی را درون خود دارد. این ویژگی‌ها برای اکثر گیمرها کافی است ، اما برنامه ایکس باکس برتری‌های بسیار بیشتری مانند دسترسی به اسکرین‌شات‌ها و ویدیو‌ها دارد.

همچنین در نظر داشته باشید که سرویس گیم پس روی ویندوز ۱۰ نیز وجود دارد و به همین دلیل شاید این ویژگی بتواند برای برخی از کاربران جذاب باشد.

صرف نظر از اینکه کدام کنسول را انتخاب می کنید، یک تجربه کاملاً یکپارچه با دستگاه های اپل خود خواهید داشت. مدیریت کنسول از راه دور ، بازی از راه دور و ابزار چت برای هر دو اکوسیستم در دسترس است. ایکس باکس از نظر مدیریت و سرویس‌هایی مانند xCloud و گیم‌پس اندکی بهتر عمل می‌کند.

ایکس باکس سری ایکس با قیمت ۴۹۹ و سری اس با قیمت ۲۹۹ دلار در دسترس علاقه‌مندان قرار دارند.

پلی استیشن ۵ با درایو بلوری نیز با قیمت ۴۹۹ دلار و بدون درایو ۳۹۹ دلار قیمت دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *